KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20090819

H1N1 Rakyat Didahulukan Untuk Mampus

(Maaf kasar sikit tajuk , puas dah berlembut sebelum ini)

Rakyat Malaysia begitu naif , begitu tidak terdedah mengenai pengetahuan pencegahan H1N1. Agaknya kalau isytihar darurat kita masih buat tak kisah, dari Perdana Menteri sampailah ke rakyat biasa.

Isteri saya mengajar di sebuah sekolah kluster di Seremban (sekolah Top of the Cream agaknya). Salah seorang murid telah disahkan menghidap H1N1 (anak Dato). Kelas sekolah berjalan macam biasa.

Saya tanya tak ada ke buat pembersihan kelas dan sekolah dari bakteria (disinfection) ? Dia kata tak ada. Sekolah seolah-olah tak tahu nak buat apa, tunggu arahan dari Jabatan Pelajaran dan Kementerian Kesihatan agaknya.

Kerajaan Singapura banyak mengeluarkan panduan mencegah H1N1. Salah satunya ialah tempat awam hendaklah selalu dibersihkan dengan pembunuh kuman (disinfectant seperti Dettol dsbnya) antaranya tombol pintu, pemegang tangga dan lain-lain.

Tengok tak Buletin Utama TV3 malam tadi (Selasa 18 Ogos 2009), sudut luar negara , bagaimana mereka membersikan kerusi, meja, pintu kelas satu per satu dilap dan disembur dengan antibakteria.

Lagi satu saya tanya anak saya ada tak sekolah masa perhimpunan atau dalam kelas baca apa-apa doa untuk mohon kepada Allah dijauhkan bala ini ? Hanya sekolah rendah anak saya saja yang ada buat. Yang lain hanya ada baca Yasin dan Solat Hajat , itu pun bukan setiap hari.

Kalau tak ada doa khusus boleh rujuk doa yang bekas Mufti Negeri Sembilan minta kita amalkan di http://hjmohdmurtadza.blogspot.com/2009/04/doa-keselamatan-daripada-wabak.html

Sekali lagi kepada Perdana Menteri, Menteri Pelajaran, Pimpinan Barisan Nasional , Pimpinan Pakatan Rakyat dan rakyat Malaysia, tolonglah peka sikit mengenai H1N1 ini, jangan tuding menuding jari. Di akhirat nanti setiap seorang daripada kita akan dipertanggungjawabkan tidak kira pemimpin mahu pun rakyat.

Kepada media jadikanlah H1N1 tajuk utama akhbar. Jangan sampai rakyat panik , topeng muka mahal langsung tak keluar rumah , atau langsung tak pakai, sedangkan banyak kain pelikat, kain batik lama boleh buat topeng muka dengan diberikan panduan yang betul. Rujuk sini http://waghih.blogspot.com/2009/08/h1n1-buat-sendiri-topeng-muka-untuk.html

Dibawah petikan panduan pencegahan H1N1 dari kerajaan Singapura

The following should be cleaned regularly with disinfectant:
- Lift cars, escalators and staircases, particularly buttons and handrails.
- Surfaces with high human contact, such as counters, tabletops, door
knobs/handles and public phones
- General premises, paying more attention to places of higher human traffic
such as the entrance, lobby area, information counter, common corridors.

http://www.teamsingapore.com.sg/publish/etc/medialib/sports_web_uploads/h1n1-2009.Par.0001.File.tmp/H1N1%20guidelines%20(21%20May,%205%2058%20pm).pdf

Tiada ulasan: