KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20091028

EGM PAS, Sorry aku tiada masa untuk politiking

Saya didatangi seorang kenalan. Dia dalam kegelisahan. Ada banyak masalah keluarga. Emak mertuanya yang kesusahan. Adik iparnya yang perempuan tidak habis sekolah keluar malam, selalu mabuk. (Bayangkan remaja perempuan Melayu umur 16 tahun macam ni). Saya kata kalau macam tu kahwinkan sajalah adik ipar tu. Dia kata memang nak kahwin, emak pula tak bagi.

Siapa nak jadi wali, emak ayah dia dah berpisah. Saya kata nak kahwin senang kalau dah macam tu, pergi saja Pejabat Agama pakai wali hakim.

Dalam hal lain ada orang mengadu anaknya 15 tahun, tak tahu cuti sekolah 2 bulan ni nak hantar mana. Risau akan bergaul dengan rakan-rakan yang melepak, merempit dan sebagainya.

Dalam pada tu surau, masjid, jemaah makin kurang, sibuk rumah terbuka sana sini. Madrasah Ramadhan ternyata gagal, tak tahu apa KPI madrasah Ramadhan. Kalau pergi masjid di kampung-kampung di N.Sembilan ni , lagi haru, kalau ada Imam, Bilal , Siak solat 5 waktu dah kira mencapai KPI agaknya.

Program peringkat cawangan, kawasan masih banyak belum terurus, tenaga kurang, kewangan kurang. Semua nak jadi jagoan bincang pasal EGM, tapi tak nak jadi jagoan uruskan jenazah, bersih tandas surau, beri nasihat remaja mabuk dan merempit. Bincang ketuanan Melayu lebih penting dari tolong remaja Melayu yang hilang arah tujuan.

Sekarang pula isu EGM PAS. Sorrylah aku tak ada masa nak fikir pasal EGM ni, banyak kerja lain nak buat, di kejiranan, di cawangan, di kawasan, di masjid, di surau. Terlalu banyak, buat mana yang larat.

Kalau nak tahu pasal Mossad, CIA, NED, Psyop , Espionage, Counter Espionage, Double Agent, Task Force 2010, Task Force 960 boleh , tapi sekarang bukan masanya. Banyak masalah keliling kita tak selesai.

Tiada ulasan: