KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20100805

Ada lebih 3000 buaya dekat pantai Port Dickson


Tahu atau tidak , sebenarnya terdapat lebih 3000 ekor buaya tidak jauh dari pantai Port Dickson sejak sekian lama. Tapi buaya ini selama ini tidak pernah mengganggu orang awam atau keluar dari habitat mereka di Sungai Linggi. TAPI kenapa akhir-akhir ini semakin banyak buaya ini kelihatan berhampiran pantai Port Dickson ?

Kenapa kerajaan negeri atau kerajaan Malaysia tak boleh lakukan kajian atas fenomena ini ? Nak tunggu tragedi Kencing Tikus macam di Lubuk Yu, Pahang ?

Buaya tadi keluar dari habitat mereka pasti ada sebabnya. Adakah habitat mereka terganggu oleh aktiviti pembangunan atau perlombongan pasir ? Adakah air di Sungai Linggi dah tercemar teruk ? Adakah aktiviti pemburuan haram berleluasa ?

Takkan kerajaan nak tunggu National Geographic atau Discovery Channel turun ke Sungai Linggi buat dokumentari ?

Mana pergi wartawan alam sekitar kita di media cetak dan media elektronik ? Mana pergi pakar-pakar biologi dan ekologi kita di IPT ?

Kisah 3000 ekor buaya di Sungai Linggi pada artikel akhir di bawah.

***************************
Buaya muara Sungai Linggi kebal

Kosmo 5 Ogos 2010

SEREMBAN – Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) Negeri Sembilan tidak akan menangkap buaya-buaya di muara Sungai Linggi walaupun kehadiran reptilia itu boleh mengancam pengunjung pantai Port Dickson yang hanya berada dua kilometer dari situ.

Pengarahnya, Ishak Muhamad berkata, standard operasi jabatan itu ialah mereka hanya boleh menangkap buaya itu jika ia terlepas dari kawasan habitatnya di sungai tersebut dan masuk ke perairan Port Dickson.

“Kita tidak boleh tangkap buaya secara sembarangan di kawasan habitatnya sebab ada Akta Perlindungan Hidupan Liar 1972 yang melindungi buaya tembaga,’’ jelasnya ketika dihubungi di sini semalam.
http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2010&dt=0805&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_04.htm


3000 BUAYA DI PANTAI MELAKA DAN ULAMA N.SEMBILAN

Menurut Yaacob, data daripada Perhilitan menunjukkan ada lebih kurang 3,000 ekor buaya di Sungai Linggi dan ia boleh diketahui dengan petanda 'di mana ada buaya, di situlah ada burung bangau.'

Cerita sepenuhnya di http://waghih.blogspot.com/2010/05/3000-buaya-di-pantai-melaka-dan-ulama.html

Tiada ulasan: