KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20100828

Main Mercun, Halal, Haram, dapat Dosa atau Pahala ?

Syor gubal undang-undang syarak berkaitan mercun
Oleh Mohd Shukri Hanapi. Berita Harian 28 Ogos 2010
MERCUN sudah sinonim dengan musim perayaan kerana setiap kali tiba Ramadan atau musim perayaan, akan ada laporan mengenai kesalahan penyeludupan serta kes kecederaan disebabkan mercun. Cuma, kesalahan berkaitan mercun tidak dikaitkan dengan hukum agama sebaliknya dilihat sebagai jenayah yang perlu dihukum mengikut undang-undang sedia ada.

Salah faham ini perlu diperbetulkan kerana apa juga berkaitan dengan kehidupan, ada tanggungjawabnya di sisi agama.

Tangkapan dan denda saja bukan penyelesai kepada penjualan mercun yang akibatnya apabila mendatangkan bahaya kepada masyarakat adalah menyalahi hukum agama. Apatah lagi jika mercun menjadi penyebab kepada kematian.

Kepentingan atau keperluan umum menjadi keutamaan dalam aspek penggubalan undang-undang sama ada sivil atau syariah kerana matlamat diwujudkan hukuman adalah sebagai garis panduan untuk mengelak daripada terjebak perkara membawa kemudaratan.

Walaupun hukum jelas berkaitan bahaya mercun tidak diperuntukkan secara langsung dalam nas, tetapi kepentingan dan keperluan undang-undang perlu selari dengan kehendak ajaran Islam supaya manusia sentiasa terselamat daripada segala bentuk kecederaan atau penderitaan.

Jadi, undang-undang mengenai mercun adalah kewajipan syarak yang wajib dipatuhi oleh semua umat Islam. Kewajipan syarak ini membawa maksud sesuatu perintah yang apabila dibuat mendapat pahala dan jika ditinggalkan mendapat dosa.

Menjadi satu prinsip penting dalam Islam bahawa sebarang perkara yang boleh mendatangkan bahaya kepada diri sendiri dan orang lain adalah satu dosa.
Firman Allah yang bermaksud: “Dan belanjakanlah (harta benda kamu) di jalan Allah, dan janganlah kamu campakkan diri kamu ke dalam kebinasaan.” – (Surah al-Baqarah, ayat 195)

Allah melarang kita melakukan sesuatu yang boleh mendatangkan kecederaan, kemusnahan dan penderitaan. Maka, begitu juga dengan bermain mercun boleh mendatangkan bahaya kepada diri sendiri dan orang lain.

Oleh itu, menjadi tanggungjawab kerajaan di sisi syarak untuk menggubal dan menguatkuasakan undang-undang berkaitan mercun difikirkan mampu menolak kemudaratan yang timbul akibat bermain mercun.

Apabila kerajaan menunaikan tanggungjawabnya dalam perkara ini maka kerajaan mempunyai hak untuk ditaati (khususnya dalam perkara ini) dan menjadi tanggungjawab rakyat pula dari segi syarak mentaatinya.

Diriwayatkan daripada Ibn Umar yang bermaksud: “Wajib ke atas orang Muslim mendengar serta taat kepada perintah sama ada dalam perkara yang disukai atau dibenci selama mana tidak diperintahkan untuk melakukan maksiat. Sekiranya dia diperintahkan supaya melakukan maksiat maka janganlah dengar dan mentaatinya.” (Hadis riwayat al-Bukhari)

Bagi mengatasi masalah ini, usaha perlu dilakukan untuk memperbetulkan pandangan masyarakat mengenai kehidupan menurut pandangan Islam iaitu mercun bukan saja salah di sisi undang-undang negara tetapi juga melanggar hukum syarak.

Pendekatan keagamaan wajar digunakan bagi menyedarkan umat Islam kesan mercun yang hanya menjurus kepada keburukan seperti boleh mendatangkan kecederaan selain menyebabkan pembaziran.

Seseorang yang melakukan kesalahan dengan menjual dan memiliki mercun mungkin berjaya melepaskan diri daripada tindakan pihak berkuasa dan pembalasan dunia, tetapi ia sentiasa berada alam pengetahuan Allah.

Penerapan nilai baik termasuk mengelak daripada bermain mercun boleh dilakukan oleh ibu bapa dengan tidak membeli mercun untuk anak mereka sementara guru juga berperanan memberi peringatan serta nasihat kepada pelajar.

Dalam banyak hal membabitkan kepentingan umum, pendekatan agama yang memberi panduan untuk menjalani kehidupan lebih baik berpandukan nilai murni diambil daripada nas al-Quran dan sunnah perlu diberi penekanan.

Mercun bukan permasalahan dunia semata-mata kerana umat Islam akan dipertanggungjawabkan terhadap setiap apa dilakukan termasuk jika melakukan pembaziran dengan membeli mercun dan lebih teruk jika mendatangkan akibat buruk kepada diri atau orang lain.

Semoga insiden letupan mercun yang meragut nyawa kanak-kanak berusia enam tahun menjadi pengajaran kepada penyeludup, penjual dan pembeli mercun. Kata pepatah, jangan sudah terhantu baru nak terngadah.

Tambahan pada Ramadan digalakkan memperbanyakkan amalan untuk meningkatkan ketakwaan kepada Allah, jangan dicemari ibadat puasa dengan perkara yang boleh mengurangkan ganjaran pahala.

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Syorgubalundang-undangsyarakberkaitanmercun/Article

Tiada ulasan: