KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20100824

Serangan Bom Mini dan Tahi di Surau dan Masjid


Kadang-kadang sedih tengok orang Melayu kita ni. Harapkan siak untuk menjaga kebersihan surau dan masjid. Juga harapkan siak untuk tegur anak-anak yang buat bising dan main mercun bola atau bom mini di perkarangan surau dan masjid terutama di bulan Ramadan.

Bab kebersihan pula, cubalah tengok tandas di kebanyakan surau dan masjid kita. Contoh macam surau tempat saya di Taman Alamanda, Senawang. Adakalanya sampai keras tahi tu, tak tahulah budak-budak ni nak pam, terpaksalah berus dan jirus dengan air agak lama nak bersihkan.

Adakalanya pula budak-budak ni berak pula tempat ambil wuduk, agaknya tandas penuh dan tak tahan lagi, tak tahu pula nak jirus bersih-bersih.

Perkara ini nampak kecil, tapi dah jadi macam lumrah di mana-mana surau atau masjid.

Apa salahnya kita ibu bapa nasihat anak-anak kalau pergi surau jangan buat bising, jangan buat sampah, kalau pergi bilik air , jirus dan pam betul-betul.

Apa salahnya juga kita ibu bapa kalau pergi surau atau masjid , nampak sampah atau tahi cicak tolong buang. Nampak tandas tak jirus, tolong jirus. Kalau tukar diapers anak tu masukkan dalam beg plastik, buang dalam tong sampah, bukan main campak atas lantai tandas masjid atau surau.

Kalau kita harapkan siak, rugi kita. Siak berapa sangat elaun, kalau siak surau langsung tak ada elaun, sukarela. Kalau siak yang kerja full time di kilang, pergi kerja 6 pagi balik rumah 6 petang lagi haru, hujung minggu jelah boleh jenguk-jenguk tandas surau.

Kalau kita buat kita dapat pahala. Kalau buat dalam bulan Ramadan lagi banyak dapat pahala.

Marilah kita sama-sama imarahkan surau dan masjid. Sama-sama jaga kebersihan surau dan masjid. Sama-sama nasihat anak-anak kita.

Nak harapkan media, media sibuk hendak melaga-lagakan sesama kita, lagakan UMNO dengan PAS, lagakan UMNO dengan PKR, lagakan Melayu dengan Cina. Sedangkan Islam suruh kita berkasih sayang.

Tapi masjid , media tak nak suruh orang Melayu berkorban mempertahankan kesucian dan kebersihan masjid dan surau dari dicemari oleh BOM MINI dan BERAK anak-anak kita.

Tiada ulasan: