KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20150925

Malaysia perlu desak siasatan telus tragedi di Mina


Kerajaan Malaysia perlu mendesak agar siasatan telus dijalankan dengan penubuhan badan siasatan bebas yang diwakili oleh semua negara Islam yang pakar dalam pengawalan lalulintas serta pengawalan pergerakan manusia. Tuduhan jemaah tidak berdisiplin tanpa laporan daripada badan penyiasat adalah amat tidak wajar. Pemimpin daripada semua negara perlu menjalani ibadah melontar sama seperti rakyat marhaen, bukannya pergi ke tempat melontar dengan menaiki helikopter atau bas sewa khas yang membawa VVIP terus ke tingkat atas tempat melontar.

24 September 2015

Mina: Menteri Kesihatan Arab Saudi menyalahkan jemaah yang tidak berdisiplin menjadi punca tragedi rempuhan di Mina yang membunuh lebih 700 jemaah.

Khaled al-Faith menegaskan tragedi itu boleh dielakkan jika jemaah haji mematuhi arahan.

“Ramai jemaah bergerak tanpa mengikut waktu ditetapkan pihak berkuasa haji dan sikap itulah yang membawa masalah serta menjadi punca tragedi seperti ini.

“Jika jemaah mengikut arahan ditetapkan, kejadian seperti ini boleh dielakkan.

Sementara itu, Iran menyalahkan Arab Saudi berikutan tragedi itu hingga menyebabkan sekurang-kurangnya 43 jemaahnya terbunuh manakala 60 lagi cedera.

Ketua jabatan haji Iran, Said Ohadi, berkata tanpa sebab yang tidak diketahui dua laluan ke Jamarah ditutup yang menjadi punca tragedi itu.

“Tragedi hari ini menunjukkan salah pengurusan dan kecuaian terhadap keselamatan jemaah. Tiada penjelasan lain, pegawai Arab Saudi perlu bertanggungjawab,” katanya. - AFP

Tiada ulasan: