KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20161222

Hadiah Mustafa (saw) mengumpulkan saintis di bawah satu bumbung



Hadiah Mustafa (saw) mengumpulkan saintis di bawah satu bumbung
21 Disember 2016

Program pertukaran sains dan teknologi di kalangan negara-negara Islam (The Science and Technology Exchange Program among Muslim Countries - STEP) sedang berlangsung di Kuala Lumpur. Acara ini dianjurkan oleh Yayasan Sains dan Teknologi Mustafa dari Iran (Mustafa Science and Technology Foundation - MSTF) dan Universiti Putra Malaysia berterusan sehingga 23 Disember 2016.

Kira-kira 200 ahli-ahli sains dan penyelidik Islam dari seluruh dunia telah berkumpul di Universiti Putra Malaysia untuk menghadiri forum STEP.

Hari ketiga forum akan tertumpu dalam bidang penemuan saintifik terkini.

Ahli-ahli sains telah mengambil pentas untuk berkongsi penemuan baru dalam bidang kepakaran mereka. Jackie Ying, seorang warga Singapura yang pakar dalam bidang Bio-Nano Teknologi membentangkan tajuk “Advanced Nanostructured Materials for Biomedical and Green Chemistry Applications”.

Jackie Ying adalah salah satu daripada penerima anugerah Hadiah Mustafa (saw) pada tahun 2015.

Jackie menerima anugerah bagi "sumbangan cemerlang" beliau untuk sintesis bahan bernanostruktur. Dia menghasilkan zarah nano yang mampu mengawal selia pelepasan insulin berdasarkan tahap glukosa darah secara otomatik. Penemuan ini membolehkan insulin diambil melalui mulut serta rongga, dan bukannya bergantung kepada suntikan.

Hadiah Mustafa (saw) ini dianjurkan oleh Taman Teknologi Pardis, Republik Islam Iran.





Tiada ulasan: