KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20170125

MEDAN SELERA TERBIAR DIJADIKAN TEMPAT TINGGAL




'Rumah' medan selera
25 Januari 2017          
           
Sepang: Bagi mereka ia sebuah ‘istana’, namun bagi orang lain ia sebuah kawasan yang tidak selamat, mudah diganggu penjenayah dan diancam binatang liar.

Itu antara risiko yang dihadapi ibu tunggal, Aizalina Ahmad, 38, bersama empat anak perempuan serta seorang cucu lelaki selepas menjadikan bangunan medan selera terbengkalai berhampiran syarikat pembinaan di Jalan Labohan Dagang-Nilai, di sini, sebagai tempat berteduh, sejak dua tahun lalu.

Bangunan terbiar itu kini umpama ‘syurga’ buat lima beranak berkenaan selepas berpindah-randah beberapa tahun lalu termasuk pernah menginap di kedai makan terbengkalai di Sungai Labu, sebuah kabin di bekas tapak pelupusan sampah Sungai Melut berhampiran Kota Warisan dan terakhir di Desa Al-Mansuriah, Kampung Semarang, Dengkil, di sini.

Aizalina ketika ditemui, semalam berkata, dia sekeluarga tiada tempat lain untuk berlindung selepas dibuang keluarga dan bercerai dengan bekas suaminya sejak lapan tahun lalu.

Menurutnya, biarpun dalam keadaan daif dan tidak selesa, dia masih mampu menanggung dua anak perempuannya yang kini bersekolah di Sekolah Kebangsaan Kota Warisan dengan hasil jualan barangan lusuh dan bantuan zakat RM450 sebulan.

Katanya, biarpun hidup dalam serba kedaifan dan kekurangan, namun dia sentiasa memastikan dua anak perempuan yang masih bersekolah mendapat pendidikan secukupnya.

- Harian Metro

Tiada ulasan: