KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20100904

Gejala sakit mental sama parah gejala buang bayi

Pelbagai gejala atau bala yang melanda negara ketika ini. Adakah kita semua mengambil pengajaran daripada pelbagai bala yang turun sekarang ini ? Sakit mental adalah gejala penyakit yang amat serius. Mengikut kajian hampir 3 juta rakyat negara ini mengalami masalah mental, ibarat bom jangka yang menunggu mangsa tidak berdosa.

Namun gejala ini kurang dibahaskan dan kurang diberi tumpuan untuk menanganinya melalui pendekatan agama, kaunseling, perubatan, keprithatinan masyarakat dan sebagainya.

Kisah perbicaraan pembunuhan kejam 4 sekeluarga di bawah, penganggur yang menikan anggota polis dan lelaki yang mengelar leher sendiri, semua berkaitan masalah mental.

********************
Hidap skizofrenia
Harian Metro 3 Sep 2010

SEREMBAN: Hari terakhir perbicaraan semalam menyaksikan seorang pakar psikiatri Hospital Permai, Johor Bahru, memberitahu Mahkamah Tinggi di sini, Rasidi Ismail, 32, dituduh membunuh empat ahli keluarganya di Gemencheh, Tampin, awal Januari lalu, disahkan menghidap sakit jiwa akibat mengalami delusi dan halusinasi sejak beberapa tahun lalu.

Pakar Perunding Forensik Psikiatri hospital itu, Dr Badi’ah Yahya berkata, pihaknya melalui pakar psikiatri, pegawai dan anggota perubatan bertugas sentiasa menjalankan pemeriksaan rapi serta berkala selama 24 jam bagi menentukan keadaan fizikal dan mental tertuduh. Menurutnya yang juga saksi pembelaan, hasil perbincangan dengan semua pakar psikiatri hospital melalui proses pemeriksaan selama dua bulan berkenaan mendapati tertuduh menghidap penyakit jiwa dikenali sebagai ‘skizofrenia’.

“Bagi penyakit berkenaan, tertuduh diklasifikasikan menghidap skizofrenia paranoid’ iaitu berlaku gangguan pada pemikiran, perasaan, tingkah laku dan kemerosotan fungsi psiko-sosialnya.

“Tertuduh mengalami gejala delusi atau kepercayaan palsu iaitu empat ahli keluarganya meninggal dunia sebelum kejadian berlaku selain turut berhalusinasi melalui suara ghaib didengarnya yang mengarahkan supaya melakukan sesuatu,” katanya kepada mahkamah di hadapan Pesuruhjaya Kehakiman, Datuk Ahmad Nasfy Yasin.

Kata Dr Badi’ah, pemeriksaan pihaknya mendapati tertuduh tidak berpura-pura mengalami sakit mental kerana gejala ditunjukkannya sepanjang berada di wad hospital tidak konsisten.

“Tertuduh menunjukkan gejala sakit jiwa sejak 2007 kerana sering bercakap seorang, bertukar tempat kerja dan menangis bersendirian.


“Tiada gejala keganasan ditunjukkan tertuduh yang turut tidak mempunyai masalah keadaan persekitarannya dan jiran,” katanya. Rasidi sebelum ini diarahkan Mahkamah Tinggi menjalani pemeriksaan mental dua bulan di Hospital Permai sejak 23 Mac lalu selepas mengaku bersalah membunuh empat ahli keluarganya.

Dia yang juga seorang penganggur sebelum ini mengaku bersalah melakukan pembunuhan dan mendakwa perbuatan itu dilakukan atas arahan dari langit.

Mengikut pertuduhan, Rasidi didakwa membunuh bapanya, Ismail Awang, 76; datuknya, Atan Daud, 87, dan neneknya, Sufiah Katas, 80, di sebuah rumah tidak bernombor di Kampung Batang Rokan, Gemencheh antara jam 7 pagi dan 11 pagi, 5 Januari lalu.

Dia turut dituduh membunuh adiknya, Siti Khadijah, 22, di rumah bernombor 119 di kampung berkenaan pada tarikh dan waktu sama.

Berikutan itu, tertuduh didakwa mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan membawa hukuman gantung mandatori, jika sabit kesalahan.

Berikut antara keterangan Dr Badi’ah kepada mahkamah ketika disoal Timbalan Pendakwa Raya, Wan Shaharudin Wan Ladin dan peguam, Hanif Hassan.

Hanif: Apakah akan jadi dengan gejala ditunjukkan tertuduh itu?
Dr Badi’ah: Sekiranya ubat tidak diberikan, gejala itu akan makin bertambah. Tertuduh diberikan ubat anti psikotik untuk merawat sakit jiwa dihidapinya.
Hanif: Apakah hasilnya?
Dr Badi’ah: Selepas dua bulan, gejala berkenaan dilihat semakin hilang.
Hanif: Apakah kamu pasti dengan ubat-ubatan itu?
Dr Badi’ah: Ya. Tertuduh perlu meneruskan pengambilan ubat itu bagi mengelak ia berterusan.
Hanif: Apakah hasil keseluruhan hospital dengan pendakwaan?
Dr Badi’ah: Ketika kejadian, tertuduh tidak siuman dan tidak tahu perbuatannya salah di sisi undang-undang.
Hanif: Adakah laporan penuh perubatan tertuduh dilakukan?
Dr Badi’ah: Ada. Laporan itu dibuat 17 Mei 2010.

Ahmad Nasfy menetapkan tarikh menjatuhkan hukuman, 7 September depan.

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Hidapskizofrenia/Article


Lelaki diperintah ke Hospital Bahagia
Harian Metro 3 Sep 2010

KLANG: Seorang penganggur yang menikam anggota polis di sebuah kedai makan, dekat sini, Mac lalu, diperintahkan Mahkamah Sesyen, semalam, untuk dihantar ke Hospital Bahagia, Ulu Kinta, Perak.

Hakim Yong Zarida Sazali membuat perintah itu terhadap Tan Liok Chong selepas berpuas hati tertuduh berada dalam keadaan tidak waras ketika melakukan perbuatan itu. Yong Zarida berkata, mahkamah juga memerintahkan Tan ditahan di hospital berkenaan sehingga mendapat perkenan daripada Sultan Selangor untuk dibebaskan. “Adalah tidak wajar tertuduh disabitkan dengan pertuduhan itu kerana dia menghidap penyakit mental,” kata Yong Zarida selepas meneliti laporan perbuatan tertuduh.

Mengikut pertuduhan, Tan didakwa menikam Koperal Hasnor Hadi Zainal dengan menggunakan sebilah pisau yang boleh menyebabkan kematian atau kecederaan parah terhadap mangsa. Dia didakwa melakukan perbuatan itu pada pukul 2 pagi, 27 Mac lalu di sebuah kedai makan di Batu 15, Jalan Klang-Banting, dekat sini.

Tan didakwa mengikut Seksyen 307 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 20 tahun, jika sabit kesalahan.

Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya Siti Noorbaya Jamil da Aimi Syazwani Sarmin manakala tertuduh tidak diwakili peguam.

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/LelakidiperintahkeHospitalBahagia/Article

Kelar leher
Harian Metro 3 Sep 2010

AMPANG: Seorang lelaki dipercayai kurang siuman bertindak mengelar leher dan tangannya di sebuah kedai makan di Jalan Watan 8, di sini, selepas marah ditegur isterinya agar pergi ke hospital mental untuk mendapatkan rawatan, petang kelmarin.

Mangsa yang berusia 40-an itu kini dirawat di Hospital Ampang kerana mengalami kecederaan di lehernya, perut dan tangan akibat kejadian itu.

Ketua Polis Ampang Jaya, Asisten Komisioner Abdul Jalil Hassan berkata, kejadian berlaku kira-kira jam 5.30 petang itu selepas lelaki kurang siuman itu tidak dapat menerima nasihat isterinya agar ke hospital mental bagi membuat rawatan susulan.

Malah, lelaki itu naik angin apabila pekerja Indonesia kedai makan itu turut menegurnya agar menerima nasihat isterinya itu. “Pertengkaran antara mereka terjadi apabila lelaki yang tidak suka ditegur pekerja itu mengamuk dengan mengambil pisau dan dua bilah parang di dapur sebelum menghiris lehernya sendiri,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Ahli keluarga dan pelanggan kedai makan yang cuba mengawal keadaan, kemudian terpaksa menghubungi polis untuk mendapatkan bantuan apabila melihat suspek mula mengacukan parang ke arah orang ramai. “Tindakan mengejutkan lelaki berkenaan yang mengkelar leher dan tangan menggunakan pisau dan dua parang itu menakutkan orang ramai sebelum mereka menghubungi polis,” katanya.


Abdul Jalil berkata, polis terpaksa memujuk lelaki terbabit selama dua jam agar menyerah diri.


“Kira-kira jam 7 petang, polis berjaya memujuknya untuk menyerah diri selepas lelaki itu melihat dirinya berlumuran darah,” katanya.

Bagaimanapun, ketika anggota polis cuba merapatinya, lelaki itu bertindak mengkelar perut, tangan dan dan lehernya hingga orang ramai panik kerana bimbangkan keselamatan dirinya.

“Anggota saya cuba memujuknya supaya bertenang dan meletakkan parang itu, namun dia enggan dan terus berdegil. Nasib baik isteri lelaki itu berjaya memujuknya untuk dihantar ke hospital,” katanya.

Menurutnya, siasatan awal, lelaki berkenaan mempunyai rekod pesakit mental di Hospital Kuala Lumpur (HKL).

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Kelarleher1/Article

Tiada ulasan: