KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20120117

Pakatan Rakyat membuka mata isu Adat Perpatih



Kesungguhan Pakatan Rakyat untuk memperkasakan institusi Adat Perpatih di Negeri Sembilan yang terkandung dalam Manifesto Pakatan Rakyat Negeri Sembilan Menjelang Pilihan Raya Umum Ke 13 bertemakan “Pakatan Rakyat Prihatin Rakyat” - Tonggak Nan Sembilan telah membuka mata rakyat di Negeri Sembilan ini untuk lebih memahami akan Adat Perpatih ini serta kaitannya dengan kehidupan harian mereka.

Manifesto tersebut menyatakan akan menaikkan elaun Datok Lembaga Adat kepada RM1,000 sebulan dan memberi elaun sebanyak RM250 sebulan kepada Buapak-Buapak.

Pertama sekali, sebelum sesiapa ingin memberi pandangan, kritikan atau komen mengenai Adat Perpatih, hendaklah terlebih dahulu faham mengenai adat ini dari sumber yang sebenar, bukan cakap-cakap orang kampung, atau cakap-cakap kedai kopi, atau cakap-cakap di Facebook.

Tanah adat bukanlah harta pusaka. Ianya adalah tanah milik sesuatu suku atau puak dalam adat, dimana pihak perempuan diamanahkan untuk menjaga dan pihak lelaki mentadbir. Apa-apa harta yang bukan tanah adat, ianya dibahagi mengikut hukum faraid.

Adat Perpatih adalah merupakan sistem demokrasi yang pertama di Malaysia sebelum ianya diamalkan oleh mana-mana parti yang ada sekarang, samada dari Barisan Nasional mahupun dari Pakatan Rakyat.

Malah dalam laman web Jabatan Peguam Negara sendiri di bawah ini , telah mengiktiraf Adat Perpatih sebagai satu sistem demokrasi yang adil.

Semoga dengan kesungguhan Pakatan Rakyat untuk menaikkan elaun Datok Lembaga Adat kepada RM1,000 sebulan dan memberi elaun sebanyak RM250 sebulan kepada Buapak-Buapak, akan memperkasakan lagi institusi Adat Perpatih, justeru itu akan dapat merungkai pelbagai masalah berkaitan adat antaranya permasalahan tanah dan rumah terbiar, serta orang-orang tua yang keseorangan di kampung-kampung.

***********
According to Wilkinson (1908) the “adat perpatih” was democratic and addressed to the common people and find expression in quaint sayings that seem to belong to the homely province of proverbial philosophy.
http://www.academicjournals.org/jlcr/PDF/pdf%202010/Feb/Zaki%20et%20al.pdf

Dari laman web Jabatan Peguam Negara :

1.4.1 Adat pepatih

Only comparison with the despotic law of other states of Malaya can explain why in Negeri Sembilan the matrilireal customary law lived as a magna carta in the hearts and memories of the Minangkabaus it had saved for centuries from oppression. 28 It is because in the other states where the adat law is not clear, justice were often in the hands of the rulers. This had led to constant oppression by the ruling class. Adat pepatih on the other hand has provided a democratic constitutional structure to some extent in order to safeguard justice compared to adat temenggong. In other words the adat pepatih is more organized so as to win the heart of its followers.

Adat pepatih finds expression in traditional verses and sayings of the matriarchal tribes in Negeri Sembilan. The sayings were handed down from generation to generation and are known to everyone and the ignorance of law cannot be an honest and valid excuse. The sayings are simple and can be easily memorised. There may be variety of meanings attributable to some of them. The interpretation of these sayings appears to be less difficult than the interpretation of a statute in common law court; for the interpretation of the sayings along with the significance of the metaphores or other figures of speech contained in it is handed down from generation to generation. This recource to what one might regard as prepatory work to the enuciation of the rules makes the saying not unduly difficult of understanding.

http://agc-blog.agc.gov.my/agc-blog/?p=77

Adat Perpatih ( Customary Law of Perpatih ) merupakan satu system sosial yang lengkap diguna pakai dalam masyarakat Mekayu tradisi turun menurun berkurun-kurun.Sistem sosial Adat Perpatih mengandungi beberapa subsistem termasuklah subsistem politik, ekonomi, agama, sosial, perundangan, budaya dan kekeluargaan.Kesemua subsistem ini berfungsi untuk mewujudkan dan menstabilkan masyarakat yang aman, damai, mesra, bekerjasama, bantu-membantu dan bergerak progresif.

Keseluruhan Adat Perpatih menjadi asas system pengurusan utama masyarakat berprinsip demokrasi.Amalan Adat Perpatih yang merangkumi urusan ekonomi,politik dan kekeluargaan dan harta tanah adalah berlandaskan dua aspek ‘ codes of cultural ethics’.Pertama ialah konsep budaya permuafakatan (cultural consensus agreement ) yang bercorak demokratik ; dan kedua konsep budaya menyeraya, bekerjasama dan bergotong royong ( cultural reciprocal aids, cooperation and group efforts ).Semasa menjalankan tugas harian kedua-dua konsep ini diguna pakai secara timbal-balas.

Komponen penting dalam system Adat Perpatih ialah corak, bentuk dan cara penyampaiannya berupa budaya pendidik tidak formal.Adat Perpatih menekankan pentingnya pemupukan perpaduan dalam sesuatu keluarga dan masyarkat dan juga iklim kemesraan, keamanan, dan kesejahteraan hidup.Adat Perpatih menyifatkan yang setiap individu sebagai suatu asset terpenting dalam keluarga dan masyarakat.Adat Perpatih mendidik, melatih, mengasuh, membimbing dan memimpin generasi muda dengan penuh kesantunan dan menghormati golongan warga emas.

http://www.mkns.com.my/?lang=my&id=24&mnu=24

Tiada ulasan: