KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20120403

Seriuskah Pakatan Rakyat di N.Sembilan memperkasa warisan?



Telah acap kali saya menulis mengenai sejarah dan adat di Negeri Sembilan ini. Bagaimana sejarah kerajaan Rembau telah bermula lebih 600 tahun dahulu. Bagaimana tentera kerajaan Rembau yang banyak melakukan serangan ke atas tentera penjajah Portugis. Bagaimana banyak kesan sejarah, masjid lama, makam yang tidak terurus. Pakatan Rakyat Negeri Sembilan telah mengeluarkan manifesto di mana Tonggak yang ke 9 berbicara mengenai Rakyat Nan Berbudaya dan Beradat.

Setakat mana keseriusan kepimpinan Pakatan Rakyat di Negeri Sembilan ini dalam memperkasa warisan di Negeri Sembilan ini, adakah ianya sekadar manifesto?

Buat permulaan, keluhan oleh seorang aktivis Lembaga Muzium Negeri Sembilan dibawah ini harus diberi perhatian serius oleh pimpinan Pakatan Rakyat di Negeri Sembilan ini.

Petikan dari Blog Nagari Nan Tua ;

Apabila saya membaca berita ini, perasaan cemburu dan bangga saya dengan Kerajaan Melaka melalui PERZIM begitu bersungguh-sungguh memartabatkan sejarah dan warisan yang ada di Melaka. Perkara ini amat berbeza di Negeri Sembilan. Jika hendak dibandingkan mengenai warisan dan sejarah Negeri Sembilan tidak kurang hebatnya. Saya pernah bertanyakan kepada Pengarah LMNS mengapa rumah-rumah pembesar seperti rumah Dato' Undang Abdullah Dahan (Undang Rembau ke 18 & salah seorang yang terlibat di dalam usaha menubuhkan Rejimen Askar Melayu) dan rumah Tun Malek (Menteri Besar Negeri Sembilan dan TYT Melaka yang pertama) tidak dijaga dan dipulihara. Jawapan yang diterima ia berada di bawah bidang kuasa Jabatan Warisan Negara.

Ini diburukkan lagi apabila semua agensi yang berkaitan melaksanakan aktiviti yang sama. Sebagai contoh, semua agensi menganjurkan aktiviti mengenai adat dan kebudayaan. Semuanya menjurus kepada hiburan. Tiada aktiviti di dalam bentuk ilmiah yang boleh disebarkan kepada golongan muda. Adakah Negeri Sembilan hebat dari segi adat dan budayanya sahaja. Bagaimana dengan sejarahnya? Atau golongan muda Negeri Sembilan hanya layak disogokkan dengan hiburan. Saya tidak faham bagaimana kita hendak memartabatkan adat dan budaya sekiranya generasi akan datang tidak tahu dan memahami sejarah masyarakatnya.

Memang tidak dinafikan, terdapat beberapa seminar dan taklimat dianjurkan oleh LMNS. Namun ia lebih bersifat ilmiah dan akademik sehingga tidak menarik minat golongan muda menghadirinya. Tambahan pula, ia tidak dibuka untuk orang ramai. Hanya Dato'-Dato' Lembaga dan individu tertentu yang dijemput menghadiri seminar. Saya beberapa kali mencadangkan bual bicara atau sembang petang yang berbentuk santai dianjurkan bagi menarik minat golongan muda mengetahui sejarah, warisan, adat dan budaya Negeri Sembilan. Bukan setakat itu, program ini boleh diselang selikan dengan bual bicara buku.

Dipetik dari http://nagarinansembilan.blogspot.com/2012/04/untungnya-mereka.html

Tiada ulasan: