KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20150109

Ketua Menteri Melaka berang barang didermakan dijual




9 Jan 2015

MELAKA: Ketua Menteri berang dengan sekumpulan sukarelawan di negeri ini yang didakwa menjual makanan dan pakaian yang disumbangkan untuk mangsa banjir di negeri-negeri pantai timur.

Datuk Seri Idris Haron berkata beliau diberitahu terdapat beberapa anggota dari 1,000 orang kumpulan sukarela yang telah terlibat dengan Melaka untuk membantu dalam kerja-kerja bantuan banjir sejak 23 Disember telah mendapat keuntungan dari barang-barang yang didermakan dengan menjualnya kepada mangsa banjir yang terdesak dengan harga yang melambung tinggi.

Dalang tersebut dipercayai telah menjual mi segera pada RM4 hingga RM5 setiap pek, kemeja-T pada harga RM10 setiap satu dan air botol pada harga yang tinggi.

Mereka juga didakwa menjual antara RM8 dan RM20 untuk sardin dalam tin dan beras.

Idris berkata ribuan bungkus mi segera telah disumbangkan oleh pengeluar makanan berpangkalan di Ayer Keroh - salah satu penyumbang terbesar kepada misi kemanusiaan di negeri ini.

Tambahnya, badan-badan bukan kerajaan (NGO) telah membawa pakaian baru.

"Barang-barang ini kemudiannya dijual kepada mangsa-mangsa oleh sukarelawan yang tidak bertanggungjawab untuk keuntungan.

"Kita tahu siapa individu-individu ini, tetapi saya tidak akan menamakan mereka buat masa ini," katanya selepas merasmikan  Menara Hasil Melaka, Lembaga Hasil Dalam Negeri oleh Gabenor Melaka Tun Mohd Khalil Yaakob di Ayer Keroh semalam.

Difahamkan Pejabat Ketua Menteri sedang mengumpul bukti sebelum mempertimbangkan tindakan terhadap sukarelawan yang ingkar selepas mendapat maklumat dari wakil-wakil beberapa NGO.

"Malangnya, niat murni kita telah difitnah oleh orang-orang yang tidak bertanggungjawab," kata Idris.

Melaka, katanya, telah menghantar barangan bantuan bernilai RM2.5 juta kepada negeri-negeri dilanda banjir, dengan misi kemanusiaan yang terbaru semalam menghantar barangan bernilai hampir RM300,000.

Tiada ulasan: