KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20100816

3 juta rakyat Malaysia sakit mental, bunuh diri, keluarga


Hampir 3 juta rakyat Malaysia mengalami masalah mental. Semalam negara dikejutkan dengan pembunuhan kejam isteri oleh suami di Perak. Hari ini pula kes suami menyimbah asid kepada isteri, dua anaknya dan mertua. Dan satu kes lagi di Kuala Lumpur , suami disyakki menjerut mati isteri dan melarikan berusia 6 bulan. Ini baru yang dilaporkan, entah berapa banyak lagi tidak dilaporkan.

Kes pembunuhan kejam dan menyedihkan 4 sekeluarga di Gemencheh , Negeri Sembilan masih dalam proses perbicaraan.

Saya telah menulis sebelum ini betapa kritikalnya penyakit mental di Malaysia ini, tapi tidak banyak pihak yang ambil peduli pada pautan berikut http://waghih.blogspot.com/2010/04/makin-ramai-orang-remaja-1malaysia.html

Kita mempunyai 3 juta rakyat di Malaysia ini seperti bom jangka atau seperti mereka yang dipasang bom pada badan mereka menunggu mangsa untuk diletupkan bersama.

Kajian pakar tahun 2007 menyatakan gejala bunuh diri dijangka menjadi faktor kedua tertinggi menyumbang kepada jumlah bilangan kematian di negara ini selepas penyakit kardiovaskular dalam tempoh 10 tahun akan datang di Malaysia ini.

Sebanyak 3 juta daripada 26 juta penduduk termasuk kanak-kanak di negara ini disahkan menghidap masalah gangguan mental atau emosi

Dalam negara ini mengikut statistik, purata 6 orang bunuh diri setiap hari , 2500 orang setiap tahun dan 50,000 kes cuba bunuh diri setiap tahun.

APAKAH KITA SUDAH MERDEKA DARI GEJALA MASALAH MENTAL ?
APAKAH KITA SUDAH MERDEKA DARI GEJALA BUNUH DIRI ?
APAKAH KITA SUDAH MERDEKA DARI GEJALA SOSIAL , BUANG BAYI , BERZINA , BERJUDI DAN SEBAGAINYA ?

**************************
Time bombs among us

New Straits Times
16 August 2010

KUALA LUMPUR: According to the Third National Health and Morbidity Survey, 11.2 per cent of the adult population have some form of psychological distress.
The survey was conducted by the Health Ministry in 2006.

Social activist Tan Sri Lee Lam Thye said the tragic case of a man who ran amok, killing his wife and seriously injuring his 13-year-old daughter in Langkap on Saturday, was a clear example of a person who was psychologically disturbed but was not aware of it.

"There are many people like him. They are like time bombs, waiting to explode."
http://www.nst.com.my/nst/articles/6lamx/Article

*************************
Man missing, wife strangled

New Straits Times
16 August 2010

KUALA LUMPUR: A man, who is believed to have killed his 21-year-old wife, is at large with the couple's 6-month-old son. The odd-job worker is believed to have strangled his wife yesterday after an argument at their rented house in Salak South Baru.
http://www.nst.com.my/nst/articles/23liz/Article

**********************
Empat sekeluarga disimbah asid

Kosmo
16 Ogos 2010

KUALA TERENGGANU - Seorang wanita tidak menyangka suaminya sanggup membawa asid untuk mengugutnya mendapat wang sehingga menyebabkan dia tiga beranak dan ibunya melecur di Kampung Sekayu, Hulu Terengganu semalam.
http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2010&dt=0816&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_01.htm

************************
Suami mengamuk bunuh isteri

Kosmo
15 Ogos 2010

IPOH – Polis menembak mati seorang lelaki yang dipercayai tidak siuman kira-kira tiga jam selepas dia menetak mati isterinya dengan sebilah parang di rumah mereka di Taman Mawar, Langkap dekat Teluk Intan kira-kira 100 kilometer dari sini hari ini.

Isterinya, Khairul Bariah Mohd. Ariffin, 36, seorang pekerja kilang, meninggal dunia akibat cedera parah di kepala dan badan, manakala seorang anak mereka, Najihan, 13, cedera di bahagian badan serta putus dua jari tangan kanan, kata Kok Liang ketika dihubungi.
http://www.kosmo.com.my/kosmo/arkib.asp?y=2010&dt=0814&pub=Kosmo&sec=Terkini&pg=bt_03.htm

Tiada ulasan: