KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20100818

Satu satu bala turun, bakteria serang kuda lumba pula

Satu demi satu bala turun di Malaysia sekarang. Begitu cepat dan pantas bala ini turun. Belum habis bala kencing tikus, sekarang turun bala bakteria lumba kuda, hinggakan perlumbaan lumba kuda dibatalkan di Malaysia. Marilah kita semua kembali kepada ajaran Islam, buat semua apa yang Allah suruh, tinggalkan semua yang Allah larang.

*********************
Dari Blog Singalautmetro dan akhbar The Star

PENGHARAMAN PERGERAKAN KUDA DI SELURUH NEGARA DIKUATAKUASAKAN SERTA MERTA

SHAH ALAM: Semua kuda diharamkan pergerakannya di seluruh negara serta-merta, ekoran bimbang berlakunya wabak dan infeksi bakteria yang dikesan membawa penyakit berbahaya pada kuda yang digunakan, terutama bagi tujuan pertandingan lumba dan perjudian di negara ini.

Berikutan pengharaman itu juga semua pertandingan lumba kuda yang dijadualkan berlangsung dalam tempoh terdekat di Ipoh Perak pada 21 dan 22 Ogos serta 28 dan 29 Ogos depan turut dibatalkan.

Kelab Lumba Kuda Pulau Pinang yang menjadi penganjur pada pertandingan di Ipoh itu dalam satu kenyataanya juga menegaskan semua pergerakan kuda adalah diharamkan bagi mengelak bakteria Streptococcus equi var equi itu daripada menular. Semua yang terbabit turut dirayu mematuhi arahan itu,

Menurut kenyataan itu, penemuan bakteria berbahaya itu pada sampel kuda yang diambil ketika berlangungnya perlumbaan di Ipoh beberapa hari lalu, membuatkan pelbagai pihak bimbang. Berikutan itu keputusan drastik mengharamkan semua pergerakan atau pertandingan yang telah dijadualkan terpaksa diambil, di atas nasihat jabatan veterinar.

Difahamkan juga, penemuan bakteria yang boleh membawa maut itu menyebabkan industri perjudian terjejas tetapi beberapa pihak dikatakan cuba menyembunyikan masalah yang sedang berlaku bagi mengelakkan kerajaan mengambil tindakan serius untuk jangka panjang yang boleh menyebabkan industri itu terjejak teruk.

Punca pengharaman pergerakan secara drastik itu dikatakan bermula apabila seekor kuda dikenali sebagai Sparkle Classic yang dibeli dengan harga RM30,000 pada 2008 dikesan positif membawa bakteria itu.

Menurut kenyataan Kelab itu lagi, kuda berkenaan mengalami kepanasan melampau pada 2 Ogos lalu dan kemudiannya demam berterusan selama empat hari. Pakar veterinar yang membuat pemeriksaan kemudian memaklumkan kepada pihak kelab bahawa diagnosis yang dilakukan menunjukkan kuda itu positif diserang bakteria berbahaya.

Difahamkan juga, ekoran pengharaman pergerakan kuda itu, beberapa persatuan, agensi dan orang perseorangan terpaksa mengambil langkah megkuarantinkan haiwan itu bagi mengelak dijangkiti Streptococcus equi var equi dan sekaligus boleh mengundang kerugian hingga berjuta ringgit.

Pada masa yang sama, langkah memastikan bakteria itu tidak menyerang manusia juga sedang diambil walaupun setakat ini belum ada kes bakteria yang dibawa kuda berkenaan menjangkiti mereka yang terbabit dalam pergerakan kuda seperti joki dan penjaganya.

Wabak serangan bakteria itu pernah dilaporkan belau pada tahun 2004, tetapi berikutan langkah segera diambil mengkuarantin dan mengharamkan pergerakan kuda, berjaya mengawal keadaan, walaupun beberapa kuda telah disahkan mati.

NOTA: Pada saya inilah antara balasan Tuhan kepada kita. Diberikannya penyakit pada haiwan seperti kuda dan tikus untuk memberi petunjuk bahawa kita ini terlalu lupa kepadaNya.

http://singalautmetro.blogspot.com/2010/08/pengharaman-pergerakan-kuda-di-seluruh.html

Wednesday August 18, 2010
Ban on horse movement
By ALEX TENG

newsdesk@thestar.com.my

IPOH: A nationwide ban has been imposed on the movement of horses, and horse racing has been suspended for at least two weeks, after an outbreak of the strangles infection at the Perak Turf Club.

In a press statement issued by the Penang Turf Club, which is hosting races in Ipoh for two weekends, the race meetings on Aug 21-22 and Aug 28-29 have been cancelled.

The movement of all horses has also been banned with immediate effect until further notice.

Strangles is a contagious upper respiratory tract infection in horses caused by the bacterium Strepto­coccus equi var equi.

“Due to a positive strangles case identified at the Perak Turf Club, the committee of the Penang Turf Club has decided, under veterinary advice, to cancel the Penang August Race Meeting to be held in Ipoh for both weekends,” said the statement.

The ban follows confirmation of a horse called Classic Sparkle being tested positive for strangles.

Bought for RM30,000 at the 2008 National Stud Farm (NSF) Premier Sale, Malaysian-bred Classic Sparkle had won RM62,000 to date in prize money.

The four-year-old mare by Pacific Prince was sent to the spelling station three months ago in May, and had only returned to the Perak Turf Club’s stables two weeks ago.

“She (Classic Sparkle) had a temperature on Aug 2 and was sick for four days.

“The veterinary physicians later informed me about her diagnostic test result which was positive for strangles,” said owner Asogar Manickam.

“I was giving her a break and was hoping to run her in an NSF Cup race next month. Just too bad this had to happen,” he said.

The NSF was also put under quarantine in June 2004 after a mare died of strangles.

http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2010/8/18/nation/6875347&sec=nation

Tiada ulasan: