KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20100824

53 tahun Merdeka, Rakyat makin tak beradab

Kita akan menyambut Hari Kemerdekaan ke 53. Tapi masih ada rakyat yang tidak beradab dan berperikemanusiaan di jalanraya. Media harus memainkan peranan membentuk masyarakat yang berkasih sayang bukan masyarakat yang hidup sendiri, berdendam, hasad dengki, mengejar kemewahan dan hiburan semata-mata.

Dua berita yang memalukan , mengerikan dan menyedihkan di bawah. Seorang penumpang kereta maut apabila batu bata dipercayai dibaling oleh mereka yang tidak bertanggungjawab ketika melalui Jalan Klang-Banting pada jam 12.20 pagi 22 Ogos 2010.

Yang kedua mangsa kemalangan motosikal di Batu Pahat telah dirompak beg duit dan barang kemas pada 21 Ogos 2010.

*************************
Car passenger killed by brick
New Straits Times 24 August 2010

KUALA LANGAT: A car passenger was killed after a brick was thrown at him through the front windscreen along Jalan Klang-Banting early yesterday.
The brick struck Lau Wai Keong, who was seated in the front passenger seat, in the chest, causing internal bleeding.

The driver of the car, Lim Liang Hooi, was unhurt. He told police that he did not see who threw the brick.

The incident occurred at 12.20am when both men were on their way back from work to their homes in Petaling Jaya in a Proton Satria.

The brick was thrown just as the car approached a petrol station at Km21 of Jalan Klang-Banting near Sungai Jarom.

Lau was believed to have suffered several broken ribs. He died at Tengku Ampuan Rahimah Hospital in Klang.

Kuala Langat police chief Superintendent Nordin Manan said the case was classified as murder.

Police are waiting to question Lim further as he was the sole witness to the incident.

"The area was dark and Lim claimed he did not see who threw the brick," Nordin said.

He urged those with information on the case to contact the Kuala Langat police station at 03-31872222.

Meanwhile, Lim was reported to be in a state shock over the incident. His wife said yesterday her husband had not spoken since the incident as he was distressed at the sudden death of his colleague.

http://www.nst.com.my/nst/articles/15liz/Article

***********************
Bukannya simpati, dua beranak mangsa kemalangan dirompak
Utusan Malaysia 24 Ogos 2010

PADA petang Sabtu, 21 Ogos lalu, satu kemalangan berlaku di satu simpang empat berhampiran rumah saya di Batu Pahat.

Kemalangan berlaku antara sebuah MPV Avanza dengan sebuah motosikal.

Ketika saya dan suami keluar untuk melihat kemalangan itu, orang ramai telah mengerumuni mangsa iaitu seorang lelaki bersama anak perempuannya.

Lelaki dan anak perempuannya tidak sedarkan diri walaupun masih kelihatan bernafas, anak perempuan mangsa mengalami luka di bahagian kepala.

Oleh kerana ambulans tidak sampai-sampai, saya cadangkan suami agar menghantar mangsa ke hospital. Sebelum itu saya telah bertanya kepada salah seorang yang membantu mangsa di mana barang-barang berharga mangsa seperti beg atau dompet, tapi dengan selamba lelaki itu memberitahu saya bahawa barang-barang itu telah diambil oleh abang mangsa, sambil menunjukkan kepada saya seorang lelaki yang berkemeja-T putih menaiki motosikal.

Ketika itu tidak terbayang saya akan kemungkinan sesuatu yang tidak diingini akan berlaku kerana pada tanggapan saya semua orang yang berada di tempat kejadian itu benar-benar ikhlas hendak membantu apa lagi di bulan Ramadan ini.

Namun kenyataannya ialah ketika sampai di hospital lelaki yang menjadi mangsa kemalangan itu mula sedarkan diri dan bertanya kepada suami saya di mana dompet duitnya.

Nasib menyebelahi lelaki itu kerana telefon bimbitnya masih ada di saku seluarnya dan baru hendak menghubungi keluarganya. Apa yang masih menjadi tanda tanya ialah ke mana hilangnya dompet dan beg tangan anak perempuan mangsa itu?

Namun saya masih berharap, 'abang' mangsa seperti yang diberitahu kepada saya semasa berada di tempat kejadian akan muncul di Hospital Daerah Batu Pahat, jika benar lelaki itu benar-benar abang mangsa. Suami hanya menghantar mangsa dan pulang ke rumah selepas itu.

Semalam, saya bercadang menziarahi mangsa kemalangan itu di hospital, namun apa yang menyedihkan ialah mangsa telah meninggal dunia pada pukul 5.30 petang semalam kerana kecederaan dalaman sementara anak perempuannya masih berada di hospital kerana patah paha.

Suami menziarahi anak mangsa dan menurutnya, rantai leher yang dipakainya juga hilang, selain daripada dompet duit Allahyarham ayahnya dan beg tangan kepunyaannya.

Apa yang ingin saya kongsikan ialah mengapa ada manusia yang sanggup melakukan perkara seperti itu, memberi bantuan tetapi dalam masa yang sama menggunakan kesempatan dengan 'merompak' orang-orang yang tidak berdaya seperti mangsa kemalangan tersebut.

Saya merayu sangat-sangat kepada yang telah melakukan 'rompakan' tersebut, sedarlah di bulan Ramadan ini orang lain berebut-rebut untuk memperbanyakkan amal jariah dan pahala tetapi anda pula sebaliknya.

Sesungguhnya Allah melihat apa-apa yang kamu kerjakan dan ingatlah walau sebesar zarah pun perbuatan baik yang kita lakukan akan Allah balas apa lagi jika kita melakukan dosa sebesar itu.

AISAH
Batu Pahat

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0824&pub=Utusan_Malaysia&sec=Forum&pg=fo_03.htm

Tiada ulasan: