KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20081020

Chikungunya. Bala, musibah atau wabak ? Rawatannya ?

Ramai mereka yang saya kenal menghidap demam Chikungunya , termasuk ayah saya. Saudara saya di Kg Gadong , Rembau satu keluarga menghidap demam ini. Di Melaka dan beberapa tempat di Negeri Sembilan dengar ceritanya ramai yang diserang demam ini. Ada yang mendapat rawatan di hospital kerajaan, ada yang pergi ke klinik swasta.

Sampai ada yang tak nak balik kampung , kerana takut dijangkiti penyakit ini.

Sejauh mana demam Chikungunya ini sedang melanda Malaysia tidaklah diketahui. Apakah ianya sudah menjadi epidemik atau endimik , juga tidak diketahui.

Apakah demam Chikungunya ini merupakan bala , musibah atau wabak , hanya ALLAH yang Maha Esa yang lebih mengetahui.

Di Malaysia kesedaran rakyat masih amat kurang berkenaan demam ini. Rata-rata penduduk Malaysia sudah semakin kurang bergotong royong , menjaga kebersihan taman perumahan dan kampung-kampung untuk menghapuskan tempat pembiakan nyamuk yang menyebarkan demam Chikungunya.

Begitu juga kesedaran apa yang harus dilakukan jika diserang demam ini. Mereka semata-mata bergantung kepada ubat yang dibekalkan klinik dan hospital tanpa mengambil inisiatif untuk mencari kaedah pemakanan yang sesuai untuk menangani penyakit ini.

Antara yang disyorkan kepada mereka yang menghidap demam ini ialah banyak minum air kosong , banyak makan sayur mentah dan buah terutama tomato, minum air barli . minum teh herba. Dikatakan juga air kelapa juga adalah baik untuk rawatan demam Chikungunya ( Rujukan : http://www.ayurvedictalk.com/coconut-water-could-be-the-best-solution-to-chikungunya/806/ )

Penghidap demam ini harus mengelak dari mengambil Aspirin. Juga kurangkan garam dalam makanan , kurangkan gula , kurangkan mengambil susu dan produk dari tenusu , kurangkan makanan yang berlemak atau berminyak. Elakkan minum teh , kopi , air berkarbonat.

Justeru itu semua pihak haruslah mengambil inisiatif untuk memberi penerangan kepada rakyat Malaysia mengenai demam ini. Walaupun demam ini jarang membawa maut tetapi pesakit yang menghidap demam ini mengalami sakit sendi yang serius dan ada yang ke tahap kritikal sendi bengkak-bengkak sampai tidak dapat bergerak.

Rujukan lain :
http://aches.in/naturalcuresarthritis.html
http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20060702055302AASpKqv
http://ailments.in/chikungunya.html