KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20081013

Sukarnya Cari Mee Melayu di Seremban



Biasanya kalau nak cari mee kuning yang diusahakan bumiputera memang begitu sukar di Seremban dan mungkin seluruh Negeri Sembilan. Kalau perlu saya akan ke Pasar Ampangan , ada satu gerai yang jual mee kuning yang dia buat sendiri. Kalau kena musim perayaan atau hujung minggu kena berbaris panjang untuk dapatkan mee Melayu Pasar Ampangan.

Mee Pasar Ampangan ni memang sedap, tak ada rasa bahan pengawet atau rasa berasid . Kadang-kadang anak saya makan mee tu mentah-mentah sebab sedap kata mereka.

Baru-baru ini jumpa kawan lama, bekas ahli PIBG SRIAS. Tanya dia , apa khabar seorang lagi bekas ahli PIBG SRIAS, Yusof namanya. Dulu sama kerja kilang dengan dia di Senawang. Katanya dia dah berhenti kerja dan berniaga sendiri , tapi tak tahu berniaga apa.

Kemudian saya telefon Yusof, dia kata sedang buat mee kuning. Rupanya dia memproses dan memasarkan mee kuning , baru 1-2 bulan. Sambutan katanya menggalakkan , dia hantar kedai runcit sekitar Senawang. Saya pun jumpalah dia di kedainya depan KFC Taman Tasik Jaya. Dia sedang memproses mee dengan dibantu isterinya sahaja.

Pada saya , apa yang dilakukan oleh Yusof dan isteri adalah merupakan ibadah pahala yang besar ertinya untuk umat Islam , kerana ramai umat Islam sekitar Seremban dan N.Sembilan begitu sukar untuk mendapatkan mee yang diusahakan oleh bumiputera.

Menariknya jenama mee kuning beliau ialah NISAA. Saya tanya Yusuf , apa yang saya boleh bantu. Katanya sekarang dia belum boleh nak meluaskan pasaran walaupun sambutan menggalakkan kerana kekurangan modal , jadi dia usahakanlah dulu dengan apa yang ada.

Saya tertarik dengan kenyataan Menteri Besar Negeri Sembilan baru-baru ini yang mengatakan kerajaan negeri ini mahu jawatan kontrak ditambah di semua agensi kerajaan dan pihak berkuasa tempatan bagi meringankan beban rakyat yang berhadapan krisis pekerjaan ( Utusan Malaysia 9 Okt 2008 Utusan )

Memang ini salah satu usaha untuk membantu mereka yang menganggur atau yang diberhentikan kerja.

Disamping itu usaha haruslah diperhebatkan untuk membantu mereka yang ingin berniaga, bertani, berternak, berladang dan sebagainya. Walaupun telah ada banyak agensi yang membantu seperti MARA, Majlis Agama, TEKUN dan sebagainya, tetapi usaha perlu diperhebatkan dengan turun ke padang mencari mereka yang berpotensi untuk mengembangkan perniagaan. Apabila perniagaan dapat dikembangkan , maka akan banyak lagi peluang pekerjaan akan wujud.

Saya juga tertarik dengan laporan berita Radio IKIM yang mengatakan Presiden Korea mengeluarkan kenyataan menggesa agar rakyatnya banyak berbelanja dalam negeri dan mengurangkan berbelanja di luar negara untuk menangani krisis ekonomi global yang semakin meruncing.

Kepada mereka sekitar Senawang atau Seremban yang ingin mencuba Mee Kuning NISAA pek 500 gm bolehlah mendapatkannya di :

Yusof Food Enterprise
19 , Jalan Bunga Raya 7
Taman Tasik Jaya
Senawang
Tel : 012-2050792