KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20131123

Nak ALLAH maafkan kita di akhirat, halalkan hutang


Orang yang tidak bayar hutang di dunia, dia akan terpaksa membayar hutangnya di akhirat dengan amalan baiknya jika ada. Jika tak ada , dia akan pikul dosa orang yang beri dia hutang di dunia. Jadi kalau kita beri orang hutang, orang tak bayar, jangan risau, kita boleh tuntut di akhirat.

Tapi ada lebih baik dari itu kalau orang tak bayar hutang kita di dunia.

Menurut Ustaz Dato Arshad Abd Samad dalam kuliah subuh di Masjid Bandar Baru Senawang, Dato mengatakan dari satu hadith lebih kurang bermaksud, kalau kita maafkan orang yang tidak dapat membayar hutang kita di dunia, ALLAH akan maafkan kesalahan kita.

Nah, nak mana satu, nak ALLAH maafkan kesalahan-kesalahan kita di akhirat, atau kita nak ambil pahala orang yang berhutang dengan kita, atau kita mahu pindahkan dosa kita pada orang yang berhutang dengan kita?

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a katanya: Baginda s.a.w. bersabda: "Sesiapa yang menangguhkan hutang orang yang belum dapat membayarnya atau membebaskannya, pada hari kiamat kelak Allah s.w.t. akan menaunginya di bawah naungan Arasy, di mana pada hari tersebut tidak ada naungan kecuali naunganNya." (Hadis riwayat Imam Tirmizi)

Tiada ulasan: