KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20131109

Yang sabotaj surau ialah bangsa Melayu sendiri


Surau di kariah saya adalah laluan orang ramai samada untuk solat, buang air, rehat, tidur, tukar lampin bayi dan sebagainya. Namun ada juga yang menjadikan surau ini tempat ponteng sekolah, melepak dan juga menghisap rokok termasuk pelajar sekolah rendah ketika tiada jemaah yang solat.

Dalam pada kita menghadapi pelbagai serangan akidah dan sebagainya, jangan lupa kita perhatikan keluarga kita sendiri, jiran tetangga kita, anak kita sendiri, jiran tetangga kita.

Dalam kita sibuk mempertahankan kesucian Islam, rupa-rupanya anak-anak remaja kita menjadikan surau tempat melepak dan hisap rokok termasuk pelajar sekolah rendah.

Bukan setakat merokok sahaja, lebih teruk lagi karpet surau menjadi mangsa cucuhan puntung rokok. Buktinya tengok sahaja kesan-kesan hitam cucuhan rokok pada karpet dalam gambar ini.

Kepada bapa-bapa, termasuk atok-atok, untuk mengurangkan budaya hisap rokok di kalangan pelajar sekolah rendah, saya menyeru, merayu agar tidak merokok di hadapan pelajar sekolah dan kanak-kanak, kerana saya tahu memang susah hendak berhenti merokok, tapi tolonglah jangan merokok di khalayak ramai, terutama depan anak-anak kita, depan bayi, depan pelajar sekolah kerana gejala hisap rokok di kalangan pelajar sekolah rendah semakin parah.

Gejala pelajar sekolah menengah hisap rokok sudah menjadi lumrah ketika ini.

Tiada ulasan: