KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20140701

Bantulah mereka yang susah di sekeliling kita dulu




Sebenarnya ramai yang susah di sekeliling kita. Sebelum kita nak bantu orang lain, carilah saudara mara kita, orang kampung kita, jiran tetangga kita yang susah dulu. Kalau semua amalkan seperti ini, saya yakin tidak akan terpampang di dada akhbar mereka yang memerlukan bantuan.

Takut nanti di akhirat nanti kita akan ditanya kenapa kita bantu orang yang kita tidak kenal, yang duduk jauh dari kita, sedangkan ada saudara mara kita sendiri yang susah, jiran kita yang susah.

Gunakanlah kesempatan sebelum solat Tarawih, umumkan kepada jemaah surau dan masjid siapa yang memerlukan bantuan di tempat tersebut.

Gunakanlah kesempatan sebelum solat Jumaat, umumkan kepada jemaah masjid siapa ahli kariah yang memerlukan bantuan di tempat tersebut.

Kalau di kampung pun sama juga. Contohnya di Rembau, walaupun ramai keluarga miskin di sini, warga emas yang lumpuh pakai lampin, remaja OKU, saya pasti ramai anak Rembau yang merantau yang sanggup membantu, cuma mereka menyangkakan orang yang duduk di Rembau ini banyak menerima bantuan JKM serta bantuan jiran tetangga. Walhal yang duduk di kampung ini ialah mereka yang ada daripadanya duduk di rumah peninggalan keluarga yang sudah nak roboh.

Tiada ulasan: