KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20140717

Usah bicara soal jihad jika susun selipar di masjid pun tak tahu



Eloklah setiap muslimin bercita-cita untuk jihad qital. Tapi bukan mudah persiapan untuk jihad ini. Berpada-padalah kongsi artikel mengenai jihad di negara luar. Banyak perkara yang kita alpa di sekeliling kita.

Asas utama jihad ialah hubungan akrab kita dengan ALLAH, kemudian dengan Nabi SAW, kemudian dengan kedua ibu bapa kita, seterusnya saudara mara kita, jiran tetangga kita, termasuk jiran tetangga yang bukan Islam.

Kadang-kadang kita lupa perkara yang paling mudah, asyik dengan artikel Briged Qassam, Hamas dsbnya.

Antara perkara yang asas ialah solat jemaah terutamanya di masjid, bacaan Al Quran, selawat, zikir, berbuat baik kepada ibu bapa.

Antara perkara asas lain dalam bab jihad ini ialah gosok gigi, susun selipar di masjid dan di rumah dan banyak lagi.

Bab susun selipar ini masih ramai antara kita yang ambil ringan.

Pernah sekali Ustaz Zakaria Talib ceramah di Surau Alamanda, habis satu ceramah dia cerita pasal susun selipar saja, kerana bila dia datang surau banyak selipar bersepah-sepah di luar surau.

Jihad ke, beri sumbangan pada fakir miskin, beri makan gelandangan dan banyak perkara baik, matlamat kita hanya satu, ajak manusia kepada ALLAH, itu saja.

Sebelum nak pergi berjihad, biasa-biasakan susun selipar dengan kemas di masjid dan di rumah, ringan-ringankan tulang bersih tandas masjid, kutip sampah, buang tahi cicak, layan ibu bapa dengan baik.

Motosikal dan kereta kita hendaklah sentiasa dengan baik, belajar-belajar baiki motosikal dan kereta sendiri, kerana ini juga perkara asas dalam jihad. Sentiasa periksa lampu brek, lampu isyarat, lampu undur berfungsi.

Tiada ulasan: