KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20140723

Kesian JKM, Baitul Mal, Pusat Zakat, MAINS



Kesian saya tengok SU MAINS, pasal borang pun orang di luar sana nak bising-bising nak jadikan isu. Keluar saja berita di akhbar ada keluarga yang susah perlukan bantuan, ada saja nak salahkan JKM, Baitul Mal, Pusat Zakat, MAINS, walhal keluarga tadi ada yang borang belum sampai pejabat, ada yang dah dapat bantuan JKM dan Baitul Mal, cuma bantuan yang diterima ada kalanya tidak mencukupi.

Macam ni lah, kalau ada terbaca berita, dengar khabar keluarga yang susah yang perlukan bantuan, jika kita dekat, kita sendiri pergi siasat, tengok apa yang boleh dibantu. Kadang-kadang mereka perlukan kerusi roda saja, padahal ada jiran tetangga kita atau saudara mara kita ada kerusi roda terpakai yang masih elok. Kadang-kadang mereka ni cuma nak tandatangan ketua kampung dan hantar borang ke pejabat Baitul Mal, kitalah pergi cari ketua kampung dan serahkan ke Baitul Mal.

Lebih baik lagi kita sertai mana-mana persatuan, NGO, parti politik agar perancangan kita untuk membantu mereka yang susah ini lebih tersusun. Sertailah mana-mana sekali pun, kami memang sentiasa memerlukan kewangan dan tenaga sukarelawan yang amat-amat terhad sekarang ini.

Kalau nak bersama saya boleh sertai Lajnah Kebajikan, PAS Kawasan Rembau atau NGO Yayasan Amal Malaysia Cawangan Negeri Sembilan. Kita ada ramai senarai nama yang boleh dibantu, dan senarai nama ini semakin hari, semakin bulan kian bertambah.

Kalau nak bersama Umno, silakan, asalak mereka yang daif, susah ini dapat dibantu, dibimbing.

Yang paling penting, apa saja yang kita lakukan, kita hanya mengharapkan redha ALLAH.

Rozmal bin Malakan
Yang Dipertua PAS Kawasan Rembau

Timbalan Pengerusi Yayasan Amal Malaysia Cawangan Negeri Sembilan

Tiada ulasan: