KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20170220

Anggota bomba cipta prototaip treler dwifungsi



Inovasi ini perlu diiktiraf antara yang terbaik. Berapa ratus ribu atau berapa juta ringgit dapat dijimatkan dengan inovasi ini. Tidak perlu R&D yang canggih manggih, tidak perlu ke luar negara melancong, habis duit buat “survey”,  bayar komisyen dan sebagainya. Tahniah Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia.

Anggota bomba cipta prototaip treler dwifungsi
20 Feb 2017




Kuantan: Balai Bomba dan Penyelamat Mentakab mencipta sebuah prototaip bot pelbagai fungsi dikenali sebagai treler terapung penyelamat yang boleh diguna di atas air dan jalan darat untuk tugas menyelamat.

Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Pahang Datuk Abdul Wahab Mat Yasin berkata, bot itu hasil ciptaan anggota dan pegawai Balai Bomba dan Penyelamat Mentakab diketuai ketua balai berkenaan iaitu Mohd Kamarudin Mohd Saufi.

“Dengan terciptanya bot ini, ia berupaya mengatasi masalah seperti dapat melalui jalan terputus akibat banjir ketika melaksanakan operasi menyelamat mangsa,” katanya ketika dihubungi, di sini, semalam.

Beliau berkata, gerak kerja reka cipta prototaip treler terapung penyelamat itu bermula pada Januari tahun lalu dan sudah digunakan untuk aktiviti menyelamat mangsa banjir di Kampung Sungai Buloh di Mentakab baru-baru ini.

“Antara kelebihan utama bot ini adalah ia boleh bergerak atas darat sejauh 15 kilometer berbanding hanya satu kilometer bagi bot dua alam biasa.

Katanya, bot itu juga mampu menampung logistik hingga mencecah berat 450 kilogram pada satu-satu masa ketika berada di atas jalan darat.

“Selain itu, ia berkemampuan untuk mengangkut mangsa banjir yang jauh dari rumah mereka ke gigi air dengan hanya menggunakan dua anggota saja.

“Ini sekali gus dapat menjimatkan penggunaan tenaga kerja petugas penyelamat selain kos reka cipta yang berpatutan dengan anggaran kasar bernilai RM20,000,” katanya.

Sementara itu, Abdul Wahab berkata, pihaknya kini merancang untuk mempatenkan reka cipta berkenaan bagi tujuan dikomersialkan dalam usaha memperbanyakkan lagi penghasilan bot sedemikian.

- Harian Metro

Tiada ulasan: