KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20170221

Kerajaan tua di sebalik Gunung Datuk



Kerajaan tua di sebalik Gunung Datuk
21 Februari 2017



GUNUNG Datuk merupakan puncak tertinggi di daerah Rembau, Negeri Sembilan, dengan ketinggian 884 meter, menjadi lokasi riadah bagi mereka yang gemar mendaki gunung.

Gunung Datuk juga menyimpan seribu satu kisah sejarah kerana di atas batu puncak gunung itu dikatakan terdapat kesan tapak kaki Hang Tuah.

Mengikut sejarah, kesan Ekspedisi Pamalayu pada tahun 1275 antara Kerajaan Singasari  di Jawa ke Kerajaan Dharmasraya di Sumatera menyebabkan pembukaan lima kerajaan tua di Negeri Sembilan, termasuk Kerajaan Prabu yang lokasinya kini terletak di Gunung Datuk.

Empat lagi kerajaan dikatakan terbentuk sebelum kedatangan orang Minangkabau ke negeri beradat itu ialah Kerajaan Sang Hyang Ujong yang kini terletak di Tanjung Tuan (Port Dickson), Kerajaan Kepayang di Seremban 2 (Seremban), Kerajaan Air Garam di Mambau (Seremban) dan Kerajaan Fo Lo An di Beranang atau Broga, bersempadanan antara Negeri Sembilan dan Selangor.

Kisah sejarah itu dikongsikan dua peminat susur galur sejarah di Negeri Sembilan, Mohd Khairil Hisham Mohd Ashaari, 48, dan Osman Mohammad, 54,  dalam temu bual bersama Sinar Harian.

Katanya, pada tahun 1372, puncak Gunung Datuk digunakan Datuk Perpatih Nan Sebatang untuk mengumpulkan Ketua-ketua Adat dan mengisytiharkan gelaran serta nama penyandang Datuk Lembaga.

Beliau berkata, sebelah tapak kaki Hang Tuah itu dikatakan berada di puncak Gunung Datuk, manakala sebelah lagi terdapat di Tanjung Tuan.

"Tetapi masih ada sejarah yang tersembunyi dan belum terungkai kerana tapak kaki berkenaan juga ada didapati pada batu di salah sebuah sekolah di daerah Rembau," katanya.

- Sinar Harian

Tiada ulasan: