KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20170221

'PIBG boleh minta, tetapi...'



'PIBG boleh minta, tetapi...'
21 Februari 2017



SEREMBAN - “Mereka boleh minta, tapi jangan paksa,” demikian reaksi bekas guru, J Arul Kumar tatkala mengulas tindakan Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) sebuah sekolah rendah di daerah ini yang mula menjadi tular di internet sejak Sabtu lalu. 

Sekolah terbabit dikatakan mengharap sumbangan satu rim kertas A4 putih 70g/m daripada setiap ibu bapa bagi menampung kos percetakan untuk tujuan pengurusan dan pembelajaran.

Difahamkan, sumbangan tersebut boleh diserahkan ketika mesyuarat agung PIBG ke-38 sekolah berkenaan yang dijadualkan berlangsung pada Jumaat ini. 

“Biarlah sumbangan dibuat secara sukarela. Fokus pada ibu bapa yang benar-benar berkemampuan saja. Maklumlah, harga satu rim kertas A4 pun boleh tahan sekarang.

“Kalau tidak silap saya, paling murah pun sekitar RM10. Bagi mereka yang berpendapatan rendah dan mempunyai ramai tanggungan, nilai itu terlalu besar untuk dikorbankan.

“Inilah akibatnya apabila peruntukan untuk sektor pendidikan dikurangkan. Pelajar, ibu bapa dan pihak sekolah yang jadi mangsa,” katanya.  

“Memandangkan pembelian dibuat oleh ibu bapa bukan secara pukal atau borong, harganya pasti lebih mahal berbanding pihak sekolah membelinya dalam kuantiti yang banyak.

“Kemudian, kualiti kertas yang disumbangkan pasti berbeza dan tidak seragam. Ini akan menimbulkan masalah lain kelak, misalnya apabila digunakan untuk mencetak soalan peperiksaan,” katanya.

- Sinar Harian

Tiada ulasan: