KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20131220

Saintis baru jumpa punca banjir, gempa akibat tangan manusia


Baru sekarang saintis mengesahkan kebenaran ayat al Quran bahawa malapetaka seperti gempa bumi, banjir dan sebagainya adalah akibat perbuatan tangan manusia sendiri sepertimana yang dikatakan dalam al Quran. Marilah kita kembali ke jalan yang benar dengan banyak bertaubat, memenuhkan masjid dengan solat jemaah dan majlis ilmu.

HASIL kajian global yang dilakukan oleh seorang ahli geofizik dari Britain, Chrsitian Klose yang diterbitkan dalam Journal of Siesmology memberi makna yang jelas bahawa 92 gempa bumi yang kuat adalah disebabkan oleh manusia.

Bukan sahaja gempa bumi yang berlaku akibat kegelojohan manusia, bahkan lain-lain malapetaka alam turut membawa kepada suatu kesimpulan, kebanyakannya berlaku akibat kerakusan manusia.

Rumusan Christian Klose itu menepati apa yang diberikan amaran keras oleh Allah SWT: "Telah nampak kerosakan di darat dan di laut akibat perbuatan tangan manusia, supaya Allah merasakan mereka sebahagian dari akibat perbuatan mereka, agar mereka kembali (ke jalan yang benar)" (ar-Rum:41)

World’s worst earthquakes caused by man
Jonathan Leake, Science Editor Published: 8 December 2013

SCIENTISTS have suggested some of the world’s largest and most deadly recent earthquakes were not “natural” disasters at all — but were instead caused by human activities such as mining, reservoir construction and oil and gas extraction.

They believe the 2008 earthquake in Sichuan, China, which had a magnitude of 7.9 and killed 80,000 people, was triggered by the construction of the Zipingu reservoir.

In Britain the same research suggests the 2007 Folkestone earthquake, which rocked southeast England and measured 4.3, was triggered by the millions of tons of shingle piled up to protect Folkestone harbour.

The findings emerged from a global study of hundreds of earthquakes by Christian Klose, a consultant geophysicist, whose research in the Journal of Seismology identified 92 large earthquakes likely to have been caused by humans.

Tiada ulasan: