KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20100527

Video buaya sedang berenang di pantai Malaysia


Kerajaan harus menyiasat punca sejak akhir-akhir ini kenapa banyak buaya muncul di pantai Malaysia terutama di Negeri Sembilan dan Melaka. Adakah ada aktiviti pembangunan atau perlombongan pasir yang tidak terancang menyebabkan habitat dan sumber pemakanan buaya ini terganggu dan terjejas.

Nyawa rakyat didahulukan , habitat buaya diutamakan.

Dibawah ini kronologi , gambar , video dan pautan kemunculan buaya-buaya di pantai Malaysia , terutama di Melaka dan Negeri Sembilan :

26 Mei 2010
BUAYA 3.5 METER PANJANG DI KAWASAN PANTAI TELUK GONG, MELAKA
http://waghih.blogspot.com/2010/05/lagi-buaya-di-pantai-malaysia-tsunami.html



16 Mei 2010
TERSEREMPAK DUA EKOR BUAYA DI PANTAI PENGKALAN BALAK , MELAKA
http://waghih.blogspot.com/2010/05/buaya-buaya-menyerang-pantai-malaysia.html



15 April 2010
BUAYA TEMBAGA SEPANJANG 4 METER DI PANTAI TANJUNG KERAMAT , KUALA SUNGAI BARU , MELAKA
http://waghih.blogspot.com/2010/04/buaya-di-pantai-melaka-pula.html


2 Jan 2010
SEORANG LELAKI YAKIN DIGIGIT BUAYA KETIKA BERENANG DI PORT DICKSON
http://waghih.blogspot.com/2010/01/kaki-hampir-putus-dek-buaya-di-port.html


16 Feb 2009
BUAYA KELIHATAN DI TANJUNG TUAN , PORT DICKSON
http://waghih.blogspot.com/2010/01/gambar-buaya-di-tanjung-tuan-port.html



VIDEO AMATUR BUAYA DI PORT DICKSON DI BAWAH :


12 ulasan:

Jus Mate berkata...

menakutkan la kalau ada buaya cam ni..nak pergi bercuti kat port dickson pun dah menyeramkan. tapi mcamana buaya boleh hidup dalam air pantai yang masin? bukankah buaya hanya hidup dalam air sungai?

Awanama berkata...

Salam,
Apa bukti video berkenaan dirakam di PD?

tinta emas berkata...

Buaya kat pd pun dah ada ye... Hai dunia makin tenat nampaknya..

Awanama berkata...

tu buaya tembaga.. mmg bole hidup dlm air payau dan masin..

zam ajuli berkata...

elok bona la kalau buoyo2 tu teruih bermastautin kek pantai pot deksen,banyak bona maksiat kek pantai tu..

apo2 pun ati2 la yo kalau nak poie boghondam kek pantai pot deksen.

Naz berkata...

Pasnie kena hati2 kalau mandi kat pantai PD...

Naz berkata...

Pasnie kena hati2 kalau mandi kat pantai PD...

Awanama berkata...

4 kemungkinan kewujudan buaya di port dickson :

1. habitat di tempat asal diganggu, maka buaya terbabit berhijrah ke muara dan seterusnya ke pantai.
2. climate change
3. pindah / berenang dari sumatera
4.khianat (same case mcm orang buang arapaimagigas kat tasik kenyir)

Awanama berkata...

Salam waghih.
Mahaplah lambek nampak gamba ni. Dah botahun ceghito oghang kono gigit kaki tu. Ese dapek gamba ni dan masuk bobincang sesamo geng dalam Crocodile Specialist Group (IUCN-SSC) .

Peghaso-an kami kako oghang tu tak ado digigit dek boo tu doh sobab tak ado tando gigi boyo situ. Gigi boyo, walau conto mano de ngigitpun mesti ado "puncture wounds", sobab gigi boyo tumpul.

Ahli CSG agak ini kono gigit dek ikan joghung.

Itu sajolah.

Amid.

Unknown berkata...

Aku rasa tu kna gigit ikan malong tu...gigi dia mmg tajam mcm mata gergaji...dh le muka dia cam pontianak...kalu dpt tgkap ikan ni hati2...coz dia garang dan boleh menyerang...besar dia kkadang boleh sampai sbesar betis kaki...dlu aku pncing dpt kecik jer...besar lengan budak...tp reel pancing aku meletop...tarik2 nmpk lmbaga mcm ular...tp muka hodoh ngn gigi mnyeringai...bderau aku...trus potong tali...perghhhhh...dua tiga ari baru aku tau tu ikan malong...mak aiii...

Awanama berkata...

Ada spesis tahan air masin. Buaya tembaga.

lantoii berkata...

As salam. 14 Jun 2015, buaya dilihat berhampiran jeti di Pantai Puteri, Tanjung keling, Melaka.
Sy rasa, buaya2 yg dijumpai di PD dan Melaka dtg dari Sungai Linggi. Ada kwn sy yg kerja di jeti dkt dgn RTC Kuala Linggi pernah nampak buaya berdekatan bot yg berlabuh di situ.
Wallahuaklam