KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20131217

Ulama Syiah kata wanita berfesyen sebabkan gempa bumi


Itu bukan saya yang kata, atau abang Mat Sabu yang kata. Tetapi dikatakan oleh seorang penceramah terkenal dalam siaran agama di TV … hari ini Selasa 17 Dis 2013. Penceramah tadi menceritakan bagaimana seorang Ulama Syiah telah berkhutbah memberi amaran bahawa fesyen wanita Islam masa kini akan mengundang bala antaranya gempa bumi. Beranikah khatib kita untuk berkhutbah mengenai fesyen wanita Melayu masa kini?

Siapa penceramah yang keluar di TV tersebut, adakah penceramah tadi berfahaman Syiah? Biarlah JAKIM dan KDN yang menyiasat.

*******************

Kemaksiatan Mengundang Gempa Bumi Adalah Nyata

PADA tahun 2010, seorang pemuka Syiah Iran Hojatoleslam Kazem Sedighi melakukan sebuah pembuktian. Ia ingin membuktikan bahwa gempa bumi yang melanda Teheran, Iran disebabkan karena banyaknya kaum wanita yang tidak berpakaian layak, sehingga membuat para pria tersesat, merusak kesucian mereka, dan menyebarkan perzinaan merajalela di masyarakat.

Namun pernyataan Sedighi tentang perzinaan dan wanita tak berpakaian layak di Iran tersebut diprotes seorang pelajar di Amerika Serikat, Jen McCreight. Ia berani membuat sebuah grup di Facebook yang diberi judul ‘Boobquake.’ Tujuannya tidak lain adalah untuk membantah pendapat Sedighi itu. Ternyata, aksi ini mendapatkan dukungan dari 300 ribu Facebooker.

“Pada 26 April nanti, saya akan menggunakan pakaian yang memperlihatkan belahan dada,” ujar McCraight.

Atas kuasa Allah swt, secara tidak disangka, tepat pada hari yang dijanjikan pendukung aksi seronok untuk memperlihatkan belahan dada mereka, pada hari Senin (26/4) siang, gempa berkekuatan 6,5 Skala Richter mengguncang Taiwan sampai terasa ke Filipina.

Tiada ulasan: