KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20121122

Mualaf , saudara baru yang terkapai kapai


Malam tadi sebelum solat Maghrib di Surau Taman Alamanda, Senawang, seorang saudara baru (mualaf) tercari-cari sesuatu. Jemaah surau mengarahkan untuk berjumpa saya. Mualaf tadi tanya ada tak imam, saya kata imam belum sampai.

Mualaf tadi kata dia perlukan tandatangan imam untuk borang bantuan Majlis Agama Islam N.Sembilan. Saya perhatikan borang yang dia bawa, alamatnya dari taman bersebelahan.

Saya kata pada mualaf tadi , perlu tandatangan dari imam surau taman tempat dia tinggal, kalau imam sini tandatangan mungkin permohonan ditolak.

Mualaf tadi kata, penduduk di tamannya kata imam tempat dia sudah meninggal dunia. Memang saya tahu tamannya beberapa bulan dahulu imamnya sudah meninggal dunia, takkan tak ada pengganti lagi.

Lalu saya beritahu mualaf tadi supaya pergi jumpa imam Masjid Bandar Baru Senawang pada waktu zohor atau asar, kerana taman di sini adalah di bawah kariah Masjid Bandar Baru Senawang.

Lepas solat jemaah Maghrib, saya cari mualaf tadi, ingatkan dia tunggulah nak minta bantuan lain ke, minta sumbangan ke. Rupa-rupanya dia dah nak pakai selipar, nak balik rumah.

Saya tahan dia dan beritahu, minta maaflah, imam sini tak dapat tandatangan, dan ingatkan dia agar pergi jumpa Imam Masjid Bandar Baru Senawang.

Mualaf dengan pakaian yang kusut masai tadi tak mengadu apa-apa pun nasib dia, atau minta apa-apa bantuan. Bila ditanya baru dia kata dia kerja di Kuala Lumpur, kejap ada , kejap tak ada kerja, ikut orang kerja. Ayah dia pula kena stroke.

Lalu saya beri dia RM10, pada mulanya dia menolak dan amat enggan menerima. Lalu saya kata, ini hadiah, dia pun menerimanya dan terus berjalan kaki pulang dengan segera.

Kepada mereka yang selalu didatangi mualaf atau saudara baru, layanlah mereka dengan sebaiknya, terutama mereka yang datang bukan untuk meminta-minta semata-mata.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

banyak juga dugaan bukan islam nak masuk islam di malaysia negara majoriti umat islam ini. kawan tu dah pergi pejabat agama tapi ustaz pejabat agama cuma bagi borang. bantuan seciput birokasi bukan main banyak.