KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20121118

Peniaga Melayu susah nak maju jika bersikap begini


Ketika melalui satu jalan utama di Negeri Sembilan saya ternampak satu kain rentang besar yang digantung di pintu pagar sebuah premis perniagaan. Kain rentang tersebut tertulis “MAKANAN DARI LUAR TIDAK DIBENARKAN TERMASUK KUEH PAU INI”.

Di luar pintu pagar premis perniagaan tersebut ada seorang peniaga Melayu yang menjual kueh pau menggunakan payung sahaja.

Peniaga yang menulis kain rentang tadi memang telah lama berniaga di situ. Yang berniaga kueh pau tadi baru lagi. Dua-dua peniaga Melayu, tapi yang satu terkenal dengan air minuman, dan yang baru cuma berniaga pau.

Sebelum ini saya sekeluarga pernah mengunjungi warung-warung berhampiran Stadium Paroi. Saya duduklah satu warung ni. Saya pun pesanlah makanan dari warung A dan duduk di warung A. Kemudian anak saya pergilah pesan ABC di warung B, betul-betul sebelah warung A.

Peniaga warung B kata , kalau nak minum ABC kena duduk di warung B. Sejak dari itu saya hanya berkunjung ke warung A, makanannya pun sedap, peniaganya pun ramah.

Macam manalah peniaga dan usahawan Melayu nak maju. Bukankah rezeki itu dari Allah. Itu baru berniaga pau, air minuman dan makanan, belum lagi berniaga cincin berlian, beg tangan, kapal selam, jet, lembu, kondominium dan sebagainya.


3 ulasan:

Unknown berkata...

Ese setuju dgn pendapat tuan.

Kek Ghombau ada sebuah warung yg ese tak akan poi lagi.Dia buat tidak tahu sahaja - tak layan!

Tanpa Nama berkata...

Mmg itulah hakikatnya spt mn yg tuan nyatakan. Sy bkn x nk support peniaga Melayu. Tp sikap sebeginilah yg membuatkan bangsanya lari kpd peniaga bangsa lain. Angkuh pd bangsa sendiri namun bila berhadapan dengan bangsa asing sanggup berlutut demi survivalnya. Tiada lgsg customer service bila bermuammalah. Sy sendiri pernah berhadapan dgn peniaga spt ini. Hanya krn menukar duit syiling bernilai rm 10, peniaga berkenaan merungut dan mengungkit kerugian yg dialaminya dihadapan sy dan beberapa pelanggan lain. Sudahlah lantai yang bertakung dgn air dibiarkan begitu sahaja, yang disibukkannya kerugian kerugian duit syiling tadi. Apabila saya membatalkan hajat utk menukarkan duit syiling tersebut, peniaga itu berlalu begitu sahaja.

Tanpa Nama berkata...

ada sapa2 nak khidmat bomoh/pawang..?