KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20121121

Nantikan kejutan di sempadan N.Sembilan, Melaka.



InsyaAllah satu kejutan besar akan berlaku di Rembau, berhampiran sempadan Negeri Sembilan dan Melaka. Sempadan Negeri Sembilan dan Melaka adalah merupakan satu tempat yang penuh sejarah.

Tentera kerajaan Rembau amat digeruni oleh tentera penjajah Portugis dan Belanda selepas kejatuhan Melaka. Seringkali tentera penjajah Portugis dan Belanda tewas apabila bertempur dengan tentera kerajaan Rembau.

Orang Negeri Sembilan, khususnya orang Rembau jangan terperanjat. Ini bukan dongengan penglipur lara. Ini adalah sejarah yang tertulis dan tersimpan di arkib negara luar.

InsyaAllah akan berlaku kejutan di sempadan Negeri Sembilan dan Melaka dalam masa terdekat.

Ayuh bangkitlah orang Negeri Sembilan, khususnya orang Rembau. Kita satu masa dahulu adalah merupakan pembela bangsa, agama dan negara yang digeruni oleh pihak musuh. Marilah kita bersama mengembalikan kegemilangan di Rembau ini yang semakin suram dek rumah dan tanah yang terbiar.

Rozmal bin Malakan
Kota, N.Sembilan

Petikan dari akhbar The Straits Times Singapore bertarikh 18 November 1933 : “By both the Portuguese and the Dutch, the State of Rembau was regarded as the principal power in the Malacca hinterland, and both had many a battle with the “rebellious Menangkabowes” The grave of a Portuguese soldier killed in one of these skirmishes is a boundary mark between Malacca and Tampin to this day”.

Maksud petikan akhbar di atas : “Portugis dan Belanda menyatakan bahawa negeri Rembau adalah merupakan kuasa utama untuk bahagian pedalaman Melaka, dan kedua-dua pihak (Portugis dan Belanda) telah kerap kali bertempur dengan “pemberontak Minangkabau ini”. Kubur seorang askar Portugis yang terbunuh dalam salah satu pertempuran tersebut telah dijadikan tanda sempadan antara Melaka dan Tampin hingga ke hari ini.

Tiada ulasan: