KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20121119

N.Sembilan lebih banyak kesan sejarah dari Melaka, tapi



Negeri Sembilan sebenarnya mempunyai banyak kesan sejarah, lebih hebat dari Melaka. Tapi sayang tidak dihargai oleh pemimpin dan rakyatnya sendiri. Setiap kali saya melalui kawasan bersejarah di Negeri Sembilan , saya akan bercerita kepada anak-anak dan isteri saya, apa peninggalan sejarah yang penting di kawasan tersebut, yang tidak terdapat di tempat lain di Malaysia.

Semoga Negeri Sembilan selepas Pilihanraya Umum nanti akan mendapat kepimpinan negeri yang prihatin terhadap sejarah negeri ini dan menjadikan Negeri Sembilan tempat destinasi pelancongan bersejarah yang tersohor di rantau ini.

Antara kesan sejarah yang paling penting di Negeri Sembilan ialah batu megalit atau batu yang boleh tumbuh naik ke atas seperti pokok.

Baru-baru ini apabila melalui jalan Kuala Pilah – Seremban dalam suasana kesesakan lalu lintas disebabkan projek jalan di Ulu Bendul belum siap, kami terpesona dan baru perasaan betapa banyaknya tapak-tapak megalit di sepanjang jalan.

Itu belum masuk batu megalit di Pengkalan Kempas yang wujud sejak kurun ke 2 Masihi (bukan Hijrah) yang ada ukiran nama ALLAH dalam tulisan Arab.

Anak-anak saya pun berasa kagum dengan kejadian semula jadi ciptaan Allah ini.

Alahai , anak omak !


**************

Misteri batu nesan kubur di Kampung Gedang, Teraci, Kuala Pilah yang patah dua asal sahaja tumbuh memanjang, memang membingungkan bekas Ketua Pengarah Jabatan Muzium Negara, Dato’ Dr Adi Taha. Batu nesan kubur kepunyaan Tok Patah itu ialah jenis ‘batu megalit’ berasaskan kajian Dato’ Dr Adi yang juga pakar batu megalit di Malaysia. Insiden batu nesan Tok Patah yang sentiasa tumbuh semula setiap kali ianya patah disedari oleh penduduk-penduduk kampung seolah-olah hidup sekalipun memang tak bernyawa secara fizikal. Dato’ Dr Adi ketika memberikan ceramahnya di Muzium Negeri Sembilan pada 25 Mac 2008, mengakui keanehan ‘batu megalit’ yang dianggap oleh masyarakat Melayu sebagai ‘batu hidup’


Megalith atau lebih dikenali sebagai Batu Hidup oleh penduduk tempatan (Malaysia) hanya terdapat di daerah Alor Gajah, Melaka dan di daerah Kuala Pilah, Rembau dan Tampin, Negeri Sembilan. Megalith di Semenanjung Malaysia terbahagi kepada dua jenis iaitu batu-batu yang tingginya di antara dua hingga enam kaki disusun berorientasikan arah utara-selatan secara berpasangan dan diatur di dalam barisan timur-barat. Jenis kedua batu yang tinggi lebih kurang satu kaki dan tidak mempunyai susunan yang khusus. Kebanyakkan megalith di semenanjung tergolong dalam jenis pertama biasanya didirikan di atas tapak tanah yang berbusut. Biasanya terdapat satu batu yang terbesar dan sering diberi nama khas oleh penduduk tempatan. Pasangan megalith yang didirikan ini berasal dari tapak yang diekskavasi di Tampin, Negeri Sembilan. Di dalam ekskavasi ini tidak terdapat bukti yang menunjukkan bahawa tapak-tapak megalith di Semenanjung Malaysia adalah tapak bersejarah atau tanah perkuburan seperti yang dipercayai oleh masyarakat tempatan.


The Megalith Stones in Muslim Cemetery, Kg. Gunung Pasir.


Archaeological and ethnological survey of megalithic culture in Kuala Pilah, West Malaysia

Kamarul Baharin Buyong, University of Pennsylvania


Tiada ulasan: