KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20100107

Bunuh ahli keluarga, 400227 rakyat Msia sakit mental

Kembalilah pada Islam. Kembalilah pada hidup bermasyarakat, hidup berkampung, hidup berjiran. Ambil beratlah ahli keluarga, sanak saudara dan jiran tetangga. Sebarkanlah kasih sayang.


Janganlah terlalu mengejar kecemerlangan. Anak-anak kalau kurang cemerlang dalam UPSR, PMR, SPM dan sebagainya, bimbinglah mereka. Nikmat Allah kurniakan kita cahayamata yang sempurna lagi besar dari nikmat anak dapat 9A PMR. Nikmat Islam pula lagi besar dari nikmat anak yang ramai.


Bersyukurlah dengan apa yang ada. Bersyukur kita dilahirkan Islam. Bersyukur kita hidup dalam Islam. Doakan kita mati dalam Islam dan iman.


Besederhanalah dalam segala hal. Banyak memohon doa kepada Allah agar negara kita Malaysia dijauhi dari pelbagai bala bencana, penyakit dan malapetaka.


******************


190,255 rakyat Malaysia hidap Schizophrenia setakat 1 Julai 2003.

Sumber http://www.cureresearch.com/s/schizophrenia/stats-country.htm


Utusan 22 Jun 2009 – Pertambahan pesakit mental yang berterusan boleh mengakibatkan negara mengalami kerugian sehingga mencecah RM1 bilion kerana produktiviti negara terjejas akibat masalah tersebut.

Beliau mengulas kesan daripada jumlah pesakit mental di negara ini yang terus meningkat sebanyak 400,227 kes pada tahun lalu berbanding 364,196 kes pada tahun sebelumnya.

http://utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0623&pub=utusan_malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_20.htm&arc=hive


Penderita Schizophrenia Membunuh Keluarga Sendiri

Sun, Oct 25, 2009 Jakarta, matanews.com


Schizophrenia adalah kelainan otak yang kronis dan parah. Penderita schizophrenia merasa mendengar suara yang tidak didengar orang lain atau percaya bahwa orang lain dapat membaca dan mengendalikan pikiran mereka atau berencana menyakiti mereka. Schizophrenia juga menyebabkan orang keluar dari kenyataan, dengan gejala halusinasi, paranoia dan memiliki cara berpikir dan persepsi yang tidak biasa.


Meskipun jumlah penderita schizophrenia mereka mencapai 0,5 persen dari jumlah penduduk dunia, tetapi mereka diperkirakan hanya ertanggungjawab atas 6,5 persen tindak pembunuhan di seluruh dunia, kata Dr. Olav Nielssen dari Universitas Sydney di Australia, yang memimpin penelitian itu.


Sebagian besar korban adalah anggota keluarga, dan hampir setengah dari kasus itu diakibatkan oleh penderita schizophrenia yang belum pernah diobati. Penemuan terkini tersebut didasarkan pada tujuh penelitian di Eropa dan Australia yang mengamati pembunuhan oleh penderita schizophrenia. Angka pembunuhan terhadap orang asing diperkirakan mencapai rata-rata 1 dibanding 7 juta atau 1 dibanding 18 juta orang per tahun.

Sumber http://matanews.com/2009/10/25/membunuh-keluarga-sendiri/


Schizophrenia ialah sejenis kecelaruan otak sepertimana penyakit sawan,nyanyuk dan multiple sclerosis.Ia biasanya bermula di kalangan orang baru masuk ke alam dewasa. Di seluruh dunia,ia melibatkan 1% dari keseluruhan penduduk sesuatu negara.


Tanda dan gejala penyakit

Delusi:

Satu kepercayaan yang kuat tetapi palsu yang tidak dapat digugat oleh pendapat yang waras. Contohnya percaya bahawa orang lain berpakat untuk berbuat jahat kepadanya,percaya bahawa fikiran dan kelakuannya dikawal oleh makhluk luar seperti jin ,hantu atau keramat,percaya bahawa ia mempunyai kuasa yang istimewa dan luar biasa.


Gangguan persepsi

Halusinasi:

persepsi yang salah. Contoh: Mendengar suara-suara ghaib bercakap kepadanya atau bercakap sesama sendiri atau membuat ulasan terhadap apa yang dilakukannya sedangkan suara itu tidak didengari oleh orang lain


Gangguan tingkahlaku

Perangai yang pelik dan sering berubah-ubah.

Kurang berupaya untuk melakukan aktiviti harian dengn baik. Menarik diri dari berinteraksi dengan masyarakat (suka menyendiri)

Sumber Kementerian Kesihatan http://www.infosihat.gov.my/penyakit/Mental/Schizophrenia.php

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Sebegitu ramai rakyat Malaysia menghidapi penyakit ini tetapi apakah peranan kerajaan dalam menyediakan kemudahan perubatan dan jagaan untuk mereka?

Perlu diingat dua buah hospital mental di malaysia iaitu satu di Tampoi dan satu lagi di tanjung Rambutan dibina oleh penjajah Inggeris hampir seabad yang lampau!

Mengapa kerajaan BN/UMNO tidak menambah jumlah bilangan hospital ini sehinggakan pengidap dan waris nya terpaksa menanggung akibat dan menderita kerananya.

Saya sendiri mempunyai dua saudara berpenyakit mental yang kronok sehingga tidak ada daya upaya lagi kami merawatnya. Ibu bapa kami telah meninggal dunia dan kami tidak mampu menjaga kedua mereka disebabkan kami juga bekerja dan mempunyai anak pinak. Saya telah menelefon merata agensi tetapi jawapan yang diterima sangat mengecewakan. Hospital di tampoi dan Tanjung Rambutan sudah tiada tempat, sudah sesak. Hospital negeri hanya merawat sementara sehingga mereka tenang semula kemudian dihantar balik kpangkuan keluarga.

Pilihan yang ada hanyalah dihantar ke pusat jagaan swasta yang mengenakan yuran jagaan sebanyak RM600 untuk seorang. Bererti untuk dua orang itu kami terpaksa membelanjakan sebanyak RM1200 Sebulan!

Bayangkan...

Saya kesal mempunyai sebuah kerajaan yang tidak prihatin dengan keperluan rakyatnya. Lihatlah di barat. Setiap negara mempunyai pusat penjagaan yang sempurna sesuai dengan pertambahan penduduknya. Mereka yang sakit ini dijaga dan diberi peruntukan kebajikan sebagai mengambil tanggungjawab menjadi pemimpin yang diamanahkan menjaga setiap rakyatnya tanpa mengira darjat keturunan. Bukankah itu yang dituntut oleh agama kita Islam?Pemimpin kita boleh pula membina stadium beratus juta, kemudiannya tidak digunakan, membina wetland berbillion ringgit dan dibiarkan tumbuh semak samun seperti di Cyber Jaya...

Laknatlah pemimpin Malaysia seperti ini!

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum,
Minta maaf yer... tapi boleh tak saudara berikan saya contact no. untuk pusat jagaan tu. Saya hanya dapat cari pusat jagaan yang mengenakan cas sebanyak RM 1,600 sebulan untuk seorng pesakit...
Harap saudara boleh menghantar email ke ryn.saad@gmail.com
Pertolongan dari saudara amatlah saya hargai.