KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20100323

Lombok ialah Pulau Seribu Masjid


Cerita pasal Lombok, semua fikir mengenai gadis Malaysia yang kahwin dengan lelaki Lombok. Itu bab lain.

Ini bab lain. Tahu tak Lombok juga dikenali dengan panggilan Pulau Seribu Masjid. Ini adalah kerana terdapat begitu banyak masjid di sini. Orang Lombok walaupun digambarkan miskin, mereka banyak menggunakan duit sendiri untuk buat masjid.

Menariknya cerita di bawah, ialah teksi-teksi di Lombok akan berhenti di masjid sebaik masuk waktu solat, dan pemandu teksi akan mengajak penumpang teksi untuk solat.

Macamana, orang Malaysia boleh contoh orang Lombok tak ?

Masjid didahulukan, rumah banglo dikemudiankan.

Solat didahulukan, makan angin dikemudiankan.

Solat didahulukan, pasar malam dikemudiankan.

***********************

Petikan Blog http://agussan.wordpress.com/2010/02/08/lombok-the-rising-star/

Adzan maghrib berkumandang nyaring. Tiba-tiba Pak Sopir menghentikan mobilnya tepat di depan masjid. Aku kaget. ” Kenapa berhenti ?”, tanyaku kepada teman baruku tadi. Dia jawab ” Memang seperti inilah kedisiplinan masyarakat Lombok dalam beribadah. Setiap kendaraan akan berhenti di depan mesjid saat waktu Sholat tiba. Seluruh penumpang di ajak sholat bersama-sama”. ” Subhanalloh “. Benar-benar Luar Biasa pengalamanku di Lombok ini. Kendaraan umum akan berhenti saat adzan berkumandang. Tidak pernah kutemui hal seperti ini sebelumnya. Sungguh tak kusangka hal ini. Bravo Lombok.

Saya lupa nama masjidnya, karena penerangan memang redup-redup. Air Wudhu yang kuambil cukup dingin. Akhirnya aku ikut sholat berjamaah bersama warga yang disiplin dalam sholat. Dan memang di lombok, masjid atau mushola selalu ada di setiap desa. Maka Lombok dikenal dengan sebutan ” Pulau Seribu Masjid “. Ini terbukti dengan statistik masjid yaitu 5400-an masjid dibangun penduduk 2,6 juta yang 90% penduduknya sendiri beragama Islam.

3 ulasan:

Unknown berkata...

terima kasih atas diapresiasinya tulisan saya ...
Apresiasi itupun saya tujukan bagi warga Lombok yang memang taat beribadah serta disiplin ...

Semoga informasi ini memberikan motivasi bagi diri saya sendiri dan orang lain yang membacanya untuk lebih disiplin taat beribadah juga

Tanpa Nama berkata...

Baguslah kalau orang Lombok bersolat apabila tiba azan berkumandang.Jika sudah kuat beragama, diharapkan orang Lombok tidak lagi melakukan perkara yang tidak beradab iaitu membawa gadis luar pulang ke Lombok,dinikahinya tanpa restu dari keluarga si gadis.Adab dan adat Islam bukan begitu.Buktikan kalian benar-benar Islam seperti mana banyaknya masjid di tempat kalin.

Tanpa Nama berkata...

Ambil yang jernih dan buang yang keruh

Adat dan adab islam memang bukan begitu..tapi orang lombok berbuat begitu
Anehnya lagi kenapa gadis Malaysia yang beradab dan beradat islam mau ikut orang lombok yang miskin....didiklah anak laki kalian agar tidak memakai dadah...ini juga bukan adat dan adab islam...
Sama pemuda pemakai dadahkah ia akan menikah....??????
Atau sama orang india atau orang cina...