KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20100308

Umat Melayu contohilah akhlak Cina Seremban

Dari laman Blog Ustaz Abdul Halim bin Abdullah, Seremban.

********************************
Fard Muslim asas binaan Tamaddun Islam

Suatu hari sedang saya minum di kedai, seorang Cina menelefon katanya, “Saya mahu pulangkan handphone awak. Mana saya boleh jumpa awak?!!”. Pada awalnya saya belum dapat menangkap maksud beliau kerana handphone saya ada ditangan saya ketika itu. “Saya kurang faham apa awak cakap. Itu handphone apa? Siapa punya?”. Dia menjawab, “Ini mungkin anak awak punya”. Rupa-rupanya dia menjumpai handphone anak saya, Kak Ngah di tempat letak kereta Jusco, Seremban. Dia pergi berbincang dengan kawannya, seorang penjual handphone untuk mengetahui bagaimana cara hendak mencari tuan punya handphone tersebut. Akhirnya mereka sepakat untuk menelefon nombor yang paling banyak digunakan oleh anak saya, iaitu yang tertulis “Baba”.

KETIKA BERBUAL DALAM TELEFON, DAN KETIKA BERTEMUNYA UNTUK MENGAMBIL KEMBALI HANDPHONE TERSEBUT, HATI SAYA TERHARU ATAS KEJUJURANNYA, DAN TERASA BERAT TANGGUNGAN UNTUK MENDIDIK UMAT MELAYU ISLAM AGAR MEMILIKI AKHLAK YANG SAMA.

Beliau :

1. Berusaha memulangkan kembali handphone mahal milik orang lain yang dijumpainya.

2. Tidak menunggu sehingga tuannya sendiri memanggilnya melalui handphone yang hilang itu.

3. Berusaha terus secara berbincang dengan rakannya yang lebih mahir untuk mengetahui siapakah yang paling patut dihubungi, lalu mereka memutuskan untuk menelefon “Baba”.

Hampir setiap subuh beberapa orang wanita Cina berjogging di sekeliling taman perumahan kami. Suatu pagi dua orang dari mereka singgah ke rumah kami. Saya dan isteri bertemu mereka di pintu rumah. Rupanya mereka terjumpa wallet isteri saya yang dibuat barang mainan oleh anak-anak kecil kami dan mereka tinggalkan di tepi jalan. DIDALAMNYA ADA WANG TUNAI BERIBU RINGGIT, KUTIPAN YURAN TADIKA ISTERI SAYA. ”Ini wallet puan kami jumpa tepi jalan. Wah, manyak uwang itu dalam. Uyo kalau olang jumpa nanti hilang o”, kata mereka yang khuatir wang yang banyak itu akan diambil orang yang tidak amanah. Yang mengkagumkan lagi, tidak ada alamat kami di dalam wallet itu kerana kad pengenalan isteri menggunakan alamat lama. Rupanya mereka bertanya dari rumah ke rumah sehingga jiran yang mengenali isteri saya menunjukkan di mana rumah kami.

Dua kisah di atas adalah diantara banyak kisah-kisah lain yang boleh dijadikan teladan kepada umat Islam. Belum lagi kisah ramai orang Cina mempunyai dedikasi tinggi dalam perniagaan, pembuatan barang mahupun menuntut ilmu dunia berbanding sebahagian umat Islam.

Ketika saya berdepan dengan 2 kisah di atas, fikiran saya turut melayang memikir nasib umat Islam diaspek akhlak dan keperibadian mereka. Di Malaysia, banyak penyelewengan dan gejala yang berlaku adalah turut melibatkan bahkan dijuarai oleh umat Islam seperti penagihan dadah, buang anak, mat rempit, keciciran dalam pelajaran, pecah amanah, kawin lari, curi tulang, melewat-lewatkan bayaran hutang dan lain-lain lagi.

ADAPUN MELAUNGKAN SLOGAN MELAYU DISATU TEMPAT, DAN DI TEMPAT LAIN PULA MEMBUKA PINTU SELUAS-LUASNYA GENERASI MELAYU KEPADA SERANGAN BUDAYA BARAT MELANDA MEREKA YANG TELAH SEDIA LEMAH DAN JAHIL, Jalan Politik licik seperti ini tidak akan membawa kepada kemajuan dan kejayaan hakiki yang diinginkan oleh Islam, bahkan ia terus menghanyutkan umat Islam jauh dari dapat bersaing dengan bangsa-bangsa lain di luar dan dalam negara.

Umur projek pembangunan sesebuah umat bukan diukur dengan umur seseorang, akan tetapi ia diukur dengan umur umat itu sendiri. Kita berusaha, Allah menentukan. Allah swt menanyakaan hasil kita tetapi mempersoalkan kerja dan Jalan kita. Oleh itu aturilah langkah Dakwah anda sebaik dan setepatnya. Pastikan anda berada di Jalan yang betul.

Cerita sepenuhnya di http://inijalanku.wordpress.com/2010/03/08/fard-muslim-asas-binaan-tamaddun-islam/

Tiada ulasan: