KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20110320

Rumah Pertamaku, mana cerdik pandai di N.Sembilan?


Skim Rumah Pertamaku yang baru dilancarkan adalah satu usaha yang baik. Tapi takkan nak harap skim ini saja? Bagaimana dengan mereka yang berpendapatan RM1000 sebulan, mereka yang kerja kampung, kerja kilang, penebar roti canai dan seterusnya? Cuti sekolah yang lalu Mac 2011, rumah adik ipar saya yang dibina sendiri oleh suaminya atas tanah ibu mertua saya telah pun hampir siap dan telah pun mula diduduki siap dengan bekalan air dan elektrik di Terengganu dalam kawasan Dewan Bandaraya Kuala Terengganu tanpa perlu kelulusan pelan dan CF.

Inilah skim Rumah Pertamaku untuk orang yang berpendapatan tidak sampai RM 3,000, bukan rumah pangsa, tapi rumah banglo di kampung. Ibu mertua saya hanya orang kampung, bukan ada pencen, bukan ada harta bertimbun-timbun, hanya ada sedikit tanah. Tanah yang sedikit ini diberikan kepada anak lelaki dan anak perempuannya untuk dibina rumah sendiri.

Tapi dapatkah perkara sebegini dilakukan di atas tanah adat di N.Sembilan? Jawapannya TIDAK ! Kalau dapat pun banyak karenah birokrasinya, nak buat rumah kampung di Rembau pun perlu kelulusan pelan dan CF oleh Majlis Daerah Rembau, bukan Dewan Bandaraya Rembau.

Mana pergi cerdik pandai di Negeri Sembilan ini ? Adakah ibu mertua saya dan lain ibu-ibu di Terengganu dan Kelantan yang tidak berpengajian tinggi lebih bijak dari semua cerdik pandai di Negeri Sembilan dalam Skim Rumah Pertamaku?

Artikel saya sebelum ini berkaitan isu ini dengan tajuk Rembau boleh jadi daerah Hantu, perlu diselamatkan di http://waghih.blogspot.com/2010/10/rembau-boleh-jadi-daerah-hantu-perlu.html


Sabtu Mac 19, 2011
Kerajaan Cari kaedah Terbaik Bantu Pemaju Perumahan Jayakan Skim Rumah Pertamaku

Baru-baru ini, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak melancarkan Skim Rumah Pertamaku yang membolehkan golongan muda berpendapatan tidak melebihi RM3,000 sebulan membuat pinjaman 100 peratus daripada 25 bank termasuk institusi kewangan Islam bagi membeli rumah berharga antara RM100,000 hingga RM220,000.

Skim itu membolehkan membolehkan pekerja swasta berusia 35 tahun ke bawah memohon pinjaman dengan tempoh maksimum pembiayaan 30 tahun.

Kerajaan melalui Cagamas Berhad juga akan menjamin bayaran pendahuluan atau deposit sebanyak 10 peratus, sebagai jaminan melindungi bank daripada kerugian. - BERNAMA
http://www.mstar.com.my/berita/cerita.asp?file=/2011/3/19/mstar_berita/20110319155320&sec=mstar_berita

Tiada ulasan: