KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20121127

UPSR, jangan amalkan kronisma untuk masuk ke Tingkatan 1


Saya adalah merupakan Yang Dipertua PIBG satu-satunya Sekolah Menengah Agama Bantuan Kerajaan (SABK) di Seremban. Untuk masuk ke Tingkatan 1 sekolah tersebut, pelajar perlu dapat sekurang-kurangnya 3A 2B dalam UPSR. Anak saya mendapat 2A, 2B dan 1C. Apabila saya pergi ke pejabat sekolah, sekolah mengatakan anak saya tidak layak untuk memohon di sekolah yang saya menjadi YDP PIBG sekolah tersebut.

Saya pun akurlah, sebab memang dah itu prosedurnya. Buat apa saya nak merayu, lainlah kalau anak saya dapat 3A 2B tapi borang yang dikeluarkan sudah habis, itu bolehlah merayu. Tak apalah, saya reda. Lalu saya pun bekejarlah keesokan hari ke Sekolah Menengah Agama Rembau dan Sekolah Menengah Agama Hj Mohd Yatim, Gadong untuk mengambil borang , kerana kelayakan di Rembau ialah minima 2A dan tiada E, serta cemerlang dalam UPKK (Ujian Penilaian Kelas KAFA). UPKK anak saya ialah 7A 1B.

Dalam pada masa yang sama pula, isteri saya mohon untuk masuk ke Kelas Aliran Agama (KAA) di Sekolah Menengah Seri Ampangan, walaupun kerani sekolah kata, kelas KAA di sana pun dah penuh.

Disamping itu saya juga mohon di Maahad Tahfiz As-Saidiyyah (MTAS), Seremban. Baru selesai tadi anak saya temuduga di MTAS, minggu hadapan baru tahu keputusan. MTAS bukan sahaja ada tahfiz malah ada kurikulum Kementerian Pelajaran di mana pelajar perlu mengambil PMR dan SPM dengan yuran yang amat berpatutan serta boleh pilih samada hendak duduk asrama atau tidak.

Pagi tadi saya mendapat satu panggilan telefon dari seorang wanita, yang bertanyakan adakah saya YDP PIBG, kerana anaknya mendapat 2A 3B dalam UPSR tetapi tidak diberikan borang untuk masuk ke SABK tersebut. Saya kata , saya sendiri sebagai YDP pun saya tak dapat borang. Saya kata pada wanita tadi , kita perlulah ikut prosedur. Berilah peluang kepada mereka yang mendapat 3A 2B atau lebih baik dari itu memohon dulu. Daftarlah anak dulu di sekolah lain. Kalau masih ada kekosongan di SABK tersebut kerana ada yang menolak, barulah kita boleh merayu kemudian.

Kita sebagai ibu bapa, lebih-lebih lagi yang ada jawatan baik sebagai Menteri Pelajaran, Pengarah Pelajaran dan sebagainya, kalau anak kita, anak saudara kita tidak layak untuk masuk ke Sekolah Asrama Penuh, IPT dan sebagainya, jangan sekat peluang pelajar lain yang layak.

Jika tidak kita akan dedahkan anak kita dari kecil lagi amalam rasuah dan kronisma.

Keduanya, jika Pakatan Rakyat mengambil alih kerajaan Negeri Sembilan selepas pilihanraya ini, perlulah diteliti semula kedudukan SABK, SAR, SMA di negeri ini, kerana terlalu ramai yang mohon, tempat tak cukup, sehingga berlaku perebutan tempat antara anak-anak di peringkat jabatan, PPD, JPN, sekolah dan rakyat kebiasaan yang tiada kabel di jabatan dan sekolah dan sebagainya.

Kabel saya hanya Allah.

UBAH JANG UBAH !

Kepada mereka yang ingin memohon di Maahad Tahfiz As-Saidiyyah (MTAS), Seremban sila hubungi pejabat di 06-6771232

3 ulasan:

Anak Rembau berkata...

Salam Tuan,

Tuan boleh mencuba di Sek Men Dato' Abdullah (SEMENDA). Sekolah ini ada menyediakan KAA.

Insya-Allah

Tanpa Nama berkata...

cuba suarakan pada mains. kl blh intake selaru, maahad ahmadi & especially ittqan blh ditambah pengambilan pljr. syg seribu kali syg, mains di bwh payung kjaan ns masih x cukup taring nak bersuara. bgm nak produce ulama ns 1 dekad akan dtg?

Tanpa Nama berkata...

Bila Pakatan Rakyat nak ambik NS tu? sempat lagi menyelit bab politik ye..