KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20051209

Hentikan sebar e-mel isu perkauman Cina

Telah sekian lama dan telah beberapa kali saya menerima e-mel yang kononnya memetik daripada sebuah majalah di London kononnya bagaimana orang Cina di Malaysia ini sedang bersatu untuk menguasai Malaysia daripada orang Melayu. Artikel berkenaan kononnya ditulis oleh Dr. Ng. Seng dan telah diterjemahkan oleh Unit Sebaran Am serta telah disebar secara meluas melalui e-mel supaya dapat membangkitkan semangat "BANGUN MELAYU, ISLAM DAN PERTIWI".

Persoalannya kenapa ramai daripada kita orang Melayu mempercayai e-mel ini dan menyebarkannya tanpa usul periksa. Bukankah di dalam Al Quran disuruh kita apabila mendengar sesuatu perkhabaran atau berita itu haruslah diusul periksa. Siapa yang menyebarnya , mana sumbernya ?

Sebelum kita membaca kandungan e-mel yang begitu panjang yang membuat semangat keMelayuan kita naik, periksa dahulu kesahihannya. Dikatakan ianya sebuah majalah di London. Apa tajuk majalahnya, keluaran bila ? Jika dialih bahasa , mana artikel asalnya dalam Bahasa Inggeris atau mungkin dalam Bahasa Mandarin ? Sekarang ini kebanyakkan majalah ada edisi internetnya, mana pula sumber daripada internetnya ? Kalau tiada sumber internet, mengapa tidak di “scan” majalah berkenaan supaya memberikan sedikit keyakinan kepada pembaca. Siapa pula Dr. Ng Seng ini ? Apa perkerjaan beliau, dari mana asal beliau ? Unit Sebaran Am ini daripada persatuan mana , kumpulan mana ?

Membangkitkan isu perkauman tidak akan menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh orang Melayu sekarang ini. Ianya tidak akan menyelesaikan masalah ratusan ribu penagih dadah bangsa Melayu, ianya juga tidak akan menyelesaikan masalah ribuan penghidap HIV/AIDS anak bangsa Melayu, ianya juga tidak akan menyelesaikan masalah perceraian yang semakin meningkat walaupun majlis perkahwinan diadakan dengan serba gemilang.

Perasaan hasad dengki, berlumba-lumba mengejar kekayaan untuk diri sendiri, tidak memandang pada jiran tetangga dan sanak saudara yang susah haruslah dielakkan dengan berpandukan kepada ajaran Islam.

Jika tidak semangat keMelayuan kita hanyalah diukur sejauh mana kita membenci kaum lain, bukannya sejauh mana kita menyayangi bangsa kita sendiri.