KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20101017

Disamun lepas keluar duit di Bank Senawang, TIP cegah samun

Sebelum ini pihak polis telah memberitahu penduduk di taman saya agar behati-hati keluar duit dengan jumlah yang banyak di bank dekat Dataran Senawang, terutama ada satu bank tu. Dah banyak kes, kalau ada orang keluar duit dengan jumlah yang banyak, penjenayah akan ikut orang tersebut. Pelik juga ya, bagaimana penjenayah tadi boleh menghidu siapa yang keluar duit dengan jumlah yang banyak.

Beberapa langkah keselamatan :
1. Sentiasa mohon perlindungan keselamatan daripada Allah. Belajar doa khusus.
2. Parking kereta di tempat laluan orang ramai
3. Masuk kereta terus kunci pintu
4. Keluar kereta sekejap walaupun untuk isi minyak, kunci pintu, untuk mengelak penjenayah masuk menyorok di tempat duduk belakang
5. Pasang cermin pelindung UV yang tahan pecah tingkap pada kereta
6. Elakkan keluar duit tunai yang banyak, gunakan kemudahan bank draf, pemindahan wang dan sebagainya.
7. Pandu terus ke balai polis berhampiran jika mengesyakki apa-apa.
8. Letak beg duit bila memandu di tempat kaki penumpang hadapan, bukan di tempat duduk yang memudahkan penjenayah lihat dan pecah tingkap di trafik light.
9. Simpan no tel balai polis terdekat dalam handphone, jangan dail 999, kerana 999 akan disambung ke pusat, kemudian ke negeri, ke daerah dsbnya, lagi lambat tindakannya.

***********************
Samun duit RM20,000
Harian Metro 16 Okt 2010

SEREMBAN: Seorang wanita hanya mampu melihat dua penjenayah bertopeng melarikan wang tunai lebih RM20,000 yang baru dikeluarkan dari sebuah bank dalam kejadian samun di depan rumahnya di Taman Jasmin, Senawang, dekat sini, kelmarin.

Dalam kejadian kira-kira jam 2 petang itu, dua penjenayah bersenjatakan objek tajam itu menyerbu kereta mangsa sebelum memecahkan cermin kereta itu lalu melarikan wang tunai yang diletakkan di dalam sebuah beg.

Penjenayah dipercayai warga asing itu melarikan diri menggunakan sebuah kereta sebaik berjaya melarikan wang berkenaan.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Negeri Sembilan, Asisten Komisioner Mohd Zaki Masrof, berkata wanita berusia 30-an itu pergi ke sebuah bank di Senawang untuk mengeluarkan duit, dan dia menyedari seseorang sedang mengekorinya sebaik masuk ke dalam kenderaan.

Menurutnya, mangsa segera memandu pulang ke rumah dalam usaha untuk menyelamatkan diri dan wang yang baru dikeluarkannya.

“Bagaimanapun, sebaik tiba di depan rumahnya, dia diserbu dua lelaki bertopeng yang bersenjatakan objek tajam memecahkan cermin kereta dipandunya sebelum mengambil wang yang baru dikeluarkan dari bank.

“Mangsa gagal mengecam identiti suspek kerana mereka memakai topeng, namun penjenayah dipercayai warga asing berdasarkan dialek percakapannya,” katanya di sini, semalam.

Beliau berkata, mangsa yang terkejut dengan kejadian itu kemudian membuat laporan polis mengenai kejadian itu.

Menurutnya, polis masih menjalankan siasatan lanjut bagi mengenal pasti suspek dan usaha mengesannya sedang giat dilakukan.

“Polis juga menasihatkan mereka yang mengeluarkan wang dalam jumlah yang banyak di bank supaya lebih berhati-hati bagi mengelak kejadian sama berulang di masa depan.

“Elakkan daripada pergi mengeluarkan wang dalam jumlah yang banyak seorang diri terutamanya golongan wanita dan segera menghubungi polis sekiranya didatangi atau diekori orang yang mencurigakan,” katanya.

Orang ramai boleh menghubungi Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Negeri Sembilan di talian 06-7619999 atau balai polis berhampiran.

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/SamunduitRM20_000/Article

Tiada ulasan: