KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20101018

Program Angkasawan Malaysia perlu diteruskan, sebab murah


Mungkin ramai yang tidak setuju dan merasa pelik, kenapa Malaysia perlu meneruskan program menghantar angkasawan ke angkasa lepas. Ianya penting untuk memajukan industri angkasa lepas dan aero angkasa negara ini. Saya dimaklumkan terdapat alternatif lain di mana kos misi ini hanyalah di antara 0.5% hingga 1% daripada misi ISS.

Kalau program ISS mungkin memerlukan RM 100 Juta untuk menghantar angkasawan kedua negara ke angkasa lepas, alternatif lain hanya memerlukan antara RM 0.5 juta ke RM 1 juta sahaja.

Adakah kenyataan ini main-main ? Tidak. Sila cari sendiri bagaimana kita boleh menghantar angkasawan dengan cara yang murah. Kalau tak tahu, tanya mereka yang berkecimpung di bidang aero angkasa, atau sila buat search di internet , kata kuncinya ialah Virgin Galactic.


Harian Metro 18 Okt 2010
Program Angkasawan Kedua Negara tangguh

KUCHING: Program Angkasawan Kedua Negara terpaksa ditangguhkan kerana tumpuan utama peruntukan kewangan dalam Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMK-10) adalah untuk 12 projek di bawah Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) yang sedang dilaksanakan.

Timbalan Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Datuk Fadillah Yusof berkata, peruntukan spesifik tidak diberikan untuk program terbabit dalam RMK10, namun ia tetap diteruskan sebaik kerajaan berpuas hati dengan pencapaian semua sasaran di bawah NKRA.

“Kini fokus kerajaan untuk memastikan kejayaan NKRA yang antara lain bertujuan merapatkan jurang di antara wilayah, kesejahteraan masyarakat dan membangunkan ekonomi negara ke tahap yang lebih tinggi. “Jika dalam lima tahun ini ekonomi negara bertambah baik, diharapkan program Angkasawan Kedua Negara diteruskan kerana kerajaan tidak berhasrat membatalkannya,” katanya pada sidang akhbar selepas majlis Promosi Karnival Malaysia Inovatif 2010 di Tebingan Kuching di sini, semalam. Kerajaan melalui Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi sebelum ini merancang menghantar angkasawan kedua Malaysia antara 2010 atau 2011 dan antara nama disebut adalah Mejar Dr Faiz Khaleed.

Selain itu, katanya, program dan aktiviti mengenai angkasa lepas terutamanya di kalangan pelajar masih berjalan dengan sokongan berterusan kementerian kerana ia penting bagi mencambahkan minat di kalangan orang ramai termasuk memastikan minat terhadap bidang ini tidak hilang.

“Malah, pada Karnival Malaysia Inovatif ini kami akan menganjurkan Larian Angkasawan-Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi, di mana pemenangnya berpeluang menyertai program latihan angkasawan di Amerika Syarikat atau Rusia,” katanya.


Sementara itu, katanya, Karnival Malaysia Inovatif 2010 diadakan bagi memupuk budaya kreativiti dan inovasi di kalangan rakyat khususnya di negeri Sarawak, seperti dilakukan di beberapa zon di seluruh negara termasuk di Kota Kinabalu; Zon Timur, Zon Tengah, Zon Utara dan Selatan.

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/20101018013040/Article/index_html

Utusan Malaysia 19 Apr 2010
Nasib Program Angkasawan Malaysia kedua

PROGRAM Angkasawan Malaysia iaitu misi untuk menghantar rakyat Malaysia pertama ke angkasa lepas tidak pernah sunyi menerima kritikan dan teguran sehingga ke hari ini walaupun Dr. Sheikh Muszaphar Shukor Sheikh Mustapha telah berjaya melaksanakan amanah tersebut dengan cemerlang sekali.

Teguran lebih banyak berkisar kepada soal pembaziran wang dan masa kerana Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI) melalui Agensi Angkasa Negara (Angkasa) dituduh tidak menumpukan kepada soal pokok apabila berhadapan dengan isu sains angkasa.

Belum sempat Parlimen bersidang hujung April ini, isu sensitif itu telah mula kembali menjadi panas. Persidangan Parlimen kali ini dijangka membangkitkan isu pelaksanaan program tersebut bukan sahaja kerana ramai ahli Yang Berhormat (YB) muka baru, tetapi apa yang lebih penting adalah MOSTI juga diterajui oleh menteri baru.

Jangkaan bergolaknya isu angkasawan ini timbul kerana minggu lepas Datuk Dr. Maximus Johnity Ongkili membuat kenyataan bahawa kajian mengenai Program Angkasawan Malaysia sedang dilaksanakan untuk menilai kembali buruk baik pelaksanaan program tersebut.

Memang benar kos penyertaan Dr. Sheikh Muszaphar ke Stesen Angkasa Lepas Antarabangsa (ISS) tidak melibatkan wang rakyat secara langsung kerana dibiayai melalui program timbal balas pembelian pesawat pejuang Sukhoi SU-30, tetapi kos sampingan telah menelan belanja yang bukan sedikit.

Ada juga yang membuat teguran bahawa MOSTI yang terlalu memberi tumpuan kepada Program Angkasawan, telah lalai dalam tanggungjawab memajukan lagi penyelidikan berkaitan dengan sains angkasa.

Tetapi apabila Dr. Sheikh Muszaphar sendiri yang membuat teguran dengan saranan supaya dihentikan buat sementara waktu misi penghantaran angkasawan kedua, kenyataan sedemikian rupa sudah tentu akan menarik perhatian orang ramai.

Ramai yang sudah tentu akan tertanya-tanya adakah kerana misi angkasawan pertama kurang berjaya mencapai objektif yang disasarkan, membuatkan beliau meragui keberkesanan menghantar angkasawan kedua, adalah tidak jauh dari kebenaran. Malah Dr. Maximus sendiri telah memberi reaksi dengan menyatakan kerajaan akan menimbang saranan angkasawan pertama Malaysia itu.

Begitu ironis sekali apabila angkasawan pertama Malaysia membuat cadangan supaya kerajaan perlu kembali semula kepada usaha memberi perhatian pada pendidikan bidang angkasa dan menggemblengkan usaha menarik minat golongan muda.

Ironis kerana jika diteliti tafsiran kenyataan tersebut ia membawa maksud objektif utama Program Angkasawan Malaysia telah gagal dicapai. Lebih menarik lagi apabila beliau berhujah dengan kos penghantaran angkasawan kedua yang akan menelan belanja RM100 juta, adalah lebih berbaloi wang sebanyak itu dibelanjakan terhadap aktiviti akar umbi sains angkasa.

Isu penghantaran angkasawan ke angkasa adalah satu perkara yang agak sensitif kerana ia melibatkan perbelanjaan yang begitu besar tidak kira bagi negara yang sudah maju ke hadapan dalam bidang sains angkasa seperti Amerika Syarikat dan Rusia ataupun kepada negara yang baru berjinak dalam bidang ini seperti Malaysia dan Korea Selatan.

Ia juga sukar dipertahankan kerana manfaat yang diterima adalah begitu tersirat dan kebiasaannya tidak boleh dinyatakan secara kuantitatif.

Vietnam adalah negara Asia pertama yang memiliki angkasawan pada tahun 1980 di atas ihsan keakraban negara tersebut dengan Rusia (Soviet Union pada ketika itu).

Tetapi oleh kerana tiada tindakan susulan, Vietnam tidak banyak menerima faedah daripada misi tersebut. Walaupun negara tersebut memiliki angkasawan Asia pertama, faktor tersebut langsung tidak memajukan aktiviti sains angkasa Vietnam.

Korea Selatan pula adalah negara Asia kesembilan dan terbaru yang mempunyai seorang angkasawan. Yi So-Yeon dijangka kembali ke Bumi pada hari ini (19 April) setelah berada di ISS selama 10 hari.

Seoul telah bekerja keras untuk mendapatkan tempat di dalam kapal Soyuz dan membayar AS$20 juta (RM62.8 juta) kepada Rusia. Mengapakah Korea Selatan yang dianggap lebih maju berbanding Malaysia dalam bidang sains angkasa sanggup mengeluarkan wang yang sebegitu banyak, sudah tentu ia menarik perhatian.

Seperti Malaysia, harapan Korea Selatan adalah untuk menyemarakkan lagi semangat anak muda mereka tentang kebolehan menerajui bidang sains angkasa. Malah proses pemilihan calon angkasawan jauh lebih hebat kerana jika 11,275 rakyat Malaysia yang mengambil bahagian, Korea Selatan pula menyaksikan 36,000 yang mencuba nasib.

Malah So-Yeon menaruh harapan kejayaan angkasawan Korea Selatan dapat menyatukan rakyat kedua-dua Korea yang terpisah akibat perbezaan ideologi politik pemimpin mereka. Begitu hebatnya kesan Program Angkasawan Korea Selatan.

Peluang dan kesempatan yang timbul dari program timbal balas Sukhoi SU-30 sepatutnya digunakan sepenuh-penuhnya dan tidak terhenti setakat angkasawan pertama sahaja. Elemen manusia di angkasa adalah begitu unik sekali kerana kesan yang bakal diterima tiada sempadan. Dr. Sheikh Muszaphar sudah pasti dapat mengesahkan fenomena tersebut.

Britain umpamanya telah merasai kesan ekoran dari dasar sains angkasa mereka yang tidak menitik beratkan penglibatan manusia dalam aktiviti penerokaan angkasa.

Walaupun Agensi Angkasa Eropah (ESA) mempunyai program angkasawan, Britain tidak bersama konsortium ESA kerana polisi sains angkasa mereka melarang penglibatan sedemikian rupa.

Dasar yang digubal lebih dari dua dekad lepas telah mula memberi kesan kerana pada ketika ini program angkasawan NASA adalah begitu terhad sementara tempat dalam Soyuz habis ditempah. Rakyat Britain yang menjadi angkasawan, seperti Piers Sellers terpaksa bernaung di bawah bendera 'Stars and Stripes' AS dan bukannya 'Union Jack' Great Britain.

Jika Malaysia mempunyai peluang menghantar angkasawan kedua dan terpaksa mengeluarkan perbelanjaan sehingga RM100 juta, wang yang dilaburkan itu adalah berbaloi kerana faedah yang diterima tiada nilainya.

Cuma perlu dipastikan angkasawan kedua tersebut perlu berada di ISS pada jangka masa yang lebih lama kerana 10 hari seperti yang dialami oleh Dr. Sheikh Muszaphar hanya mampu memberi ruang yang terhad untuk melaksanakan uji kaji saintifik.

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=0419&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_06.htm

Tiada ulasan: