KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20101024

Lagi lemas di Port Dickson 22 Okt 2010

Ajal maut kita semua telah ditentukan secara tepat sejak kita dilahirkan. Bagaiamanapun sebagai insan kita harus sentiasa mengambil langkah berjaga-jaga. Pantai Port Dickson , walaupun ianya secara mata kasarnya tidak sebahaya pantai di Kelantan dan Terengganu, namun ianya adalah berbahaya mengikut tempat dan keadaan. Antara risikonya ialah Tsunami kecil, tiba-tiba bergelora, kawasan pasir jerlus, batu karang, kawasan air pusar, kawasan pasir yang disedut untuk aktiviti pembangunan, buaya, ular dan sebagainya.

Disebabkan kita di Malaysia ini tidak peka dengan perkara begini, tiada statistik berapa ramai dah mati lemas seluruh Malaysia, berapa ramai dah mati kena panahan petir, berpa ramai lemas di kolam renang dan sebagainya maka yang penting ialah kita berusaha dan bertawakal.

Mungkin sekarang ini Jabatan Perangkaan dan SPR hanya sibuk dengan statistik pendapatan isu rumah, berapa ramai yang keluar mengundi, berapa ramai belum mengundi agaknya ?

Buatlah persiapan yang terbaik selepas mati. Hidup di dunia hanya sementara, hidup di akhirat kekal selama-lamanya.

*****************************
Pemancing lemas air laut bergelora
Harian Metro 24 Okt 2010

PORT DICKSON: Memilukan apabila seorang lelaki yang memancing dan menjala ikan di pantai Telok Pelandok, Batu 10, di sini, ditemui lemas kerana dipercayai tidak sempat menyelamatkan diri apabila air laut bergelora, kelmarin.

Mayat mangsa dikenali sebagai Mohd Azhari Tahari, 41, ditemui anggota Unit Skuba Jabatan Bomba dan Penyelamat di sekitar Pulau Judi, Batu 12, kira-kira jam 7 malam.

Ketua Polis Daerah Port Dickson, Superintendan Baljeet Singh berkata, mangsa sebelum itu dikatakan memancing dan menjala ikan bersama empat rakannya di kawasan pantai berkenaan.

“Hasil siasatan awal polis mendapati keadaan bertukar kecoh apabila mereka menyedari laut tiba-tiba bergelora, menyebabkan mereka segera menyelamatkan diri menuju ke tepi pantai, namun terkejut mendapati mangsa hilang,” katanya di sini, semalam.

Menurut Baljeet, selepas usaha mencari mangsa gagal membuahkan hasil, mereka menghubungi Balai Bomba dan Penyelamat Telok Kemang untuk tindakan selanjutnya.

Beliau berkata, mayat mangsa ditemui di Pulau Judi dan dihantar ke Hospital Port Dickson untuk bedah siasat.

“Hasil laporan bedah siasat mendapati mangsa mati akibat lemas dan mayatnya dituntut ahli keluarga,” katanya.

Berikutan kejadian itu, sebagai langkah keselamatan, Baljeet menasihatkan orang ramai supaya tidak mandi atau melakukan aktiviti pantai di luar kawasan umum atau yang diwartakan selamat.

“Ini kerana tidak semua pesisiran pantai Port Dickson sesuai untuk sebarang aktiviti dan ia turut mengundang bahaya kepada orang awam,” katanya.

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Pemancinglemasairlautbergelora/Article/index_html

Berita Harian 23 Feb 2010
PORT DICKSON: Pembangunan pesat dan sejarah aktiviti menyedut pasir suatu ketika dulu di sebahagian kawasan pantai di daerah ini menyebabkan wujudnya tebing tinggi yang didakwa menjadi punca kebanyakan kejadian lemas.

New Straits Times 4 Oct 2010
PORT DICKSON: A father jumped into a swimming pool to retrieve the body of a child who drowned at a resort here on Saturday, not realising that it was his own son. Norain Mohd Rahim, 38, jumped into the 1.5m-deep pool at the Bougainvilla Resort in Telok Kemang here when he heard someone shouting that there was a body in it.

Sinar Harian 17 Feb 2010
PORT DICKSON – Belum pun reda kesedihan tiga keluarga apabila salah se-orang daripadanya mati lemas ketika berkelah di pantai Port Dickson seperti yang dilaporkan Sinar Harian semalam, sekali lagi pantai Port Dickson dikejutkan dengan penemuan mayat remaja lemas.

Utusan Malaysia 15 Feb.2010
PORT DICKSON - Seorang remaja lelaki yang dilaporkan hilang ketika sedang mandi bersama lima saudaranya di Pantai Batu 1 di sini, semalam, ditemui lemas awal pagi tadi.

MStar Januari 31, 2010
PORT DICKSON: Seorang pemuda ditemui mati lemas di Pantai Batu 8, dekat sini, pagi ini. Ketua Polis Daerah Port Dickson, Supritendan Mazlan Othman berkata, mayat Siow Hon Peng, 33, dari Taman Rasah Jaya, Seremban ditemui orang ramai terdampar di tepi pantai itu pada kira-kira pukul 7.40 pagi.

Bernama 22 Jul 2007
PORT DICKSON, 22 Julai (Bernama) — Kejohanan Triathlon Antarabangsa 2007 Port Dickson (PDIT) yang berlangsung di sini hari ini mencatat sejarah hitam dalam sukan tanah air apabila seorang atlet dari Malaysia mati lemas pada cabaran pertama acara itu, pada pukul 10 pagi ini.

Utusan Malaysia 13 Jun 2005
PORT DICKSON 12 Jun - Kegembiraan sebuah keluarga dari Batu Pahat, Johor yang menghabiskan cuti sekolah berakhir dengan tragedi apabila seorang ahli keluarga mereka mati lemas di kolam renang sebuah hotel di sini, semalam.

PORT DICKSON, Tues. - A family outing ended in tragedy when a 24- year-old man drowned while swimming with a new friend at Km7.2 Jalan Pantai yesterday.
While Muhammad Kadis Untung Kadir's body was recovered four hours after the incident at 9pm, a search involving seven frogmen from the Fire and Rescue Department is still under way for his missing friend whose identity is not known.
http://www.encyclopedia.com/doc/1P1-82624421.html

SEREMBAN: A 6-year-old boy was found drowned at a swimming pool in a Port Dickson resort near here on Friday. G. Adiland's body was found floating by hotel guests who alerted police of the 7pm
http://www.encyclopedia.com/doc/1P1-163562839.html

KUALA LUMPUR, Wed. - Seven-year-old Radin Najme Radin Shamsul Kamar, who
drowned in a swimming pool in Port Dickson yesterday, was an intelligent
and mature boy.
http://www.highbeam.com/doc/1P1-106446463.html

Tiada ulasan: