KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20130731

Apa beza antara Sunni dan Syiah?




Disebabkan media satu Malaysia sekarang ini heboh memperkatakan antara Ahli Sunnah Wal Jamaah dan Syiah, majikan bukan Islam tempat kerja saya pun bertanya kepada saya apa beza antara Sunni dan Syiah. Apa saya nak jawab, sedangkan sebelum ini saya tak beri penerangan kepada dia mengenai Allah, mengenai Nabi Adam, mengenai Nabi Muhammad mengenai syurga dan neraka, mengenai berbuat baik kepada kedua ibu bapa.

Begitu besar peranan media di Malaysia ini sehingga bukan Islam di Malaysia tertanya-tanya apa beza antara Sunni dan Syiah.

Alangkah baiknya media di Malaysia ini memperbesar-besarkan isu menyembah Allah yang satu, Nabi Muhammad itu penutup segala nabi dari Nabi Adam, Nabi Musa hinggalah ke Nabi Isa, al Quran itu lengkap, penyelesai kepada semua masalah di muka bumi dan banyak lagi.

Saya tidak memberitahu majikan saya yang bukan Islam itu yang saya ialah Ahli Sunnah Wal Jamaah, cuma saya kata Syiah itu datang kemudian.

Bagaimana pula akidah ada di kalangan Ahli Sunnah Wal Jamaah di Malaysia ini yang berjudi, minum arak, menggunakan khidmat bomoh yang tidak berlandaskan syariat Islam, mempercayai tilikan dan horoskop, tidak tutup aurat, tidak mengambil al Quran sebagai panduan dan perundangan?

Tiada ulasan: