KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20130721

Penjenayah senang dapat pistol tapi rakyat susah dapat lesen senjata api


Baru-baru ini Rembau dikejutkan dengan kes penculikan seorang usahawan bumiputra. Apa yang sebenarnya berlaku , polis mahupun media belum dedahkan lagi. Saya cuba bertanya-tanya kepada pekerja usahawan tersebut.

Menurutnya, usahawan tersebut telah diacu pistol apabila hendak masuk kereta tidak jauh dari rumahnya. Dia dipercayai telah dimasukkan dadah secara paksa, telah didera menggunakan puntung rokok. Kerugian dipercayai puluhan ribu ringgit. Ada beberapa lagi cerita yang belum dapat disahkan lagi, tapi kita harap polis segera menyelesaikan kes ini. Kerana ianya mendedahkan kepada semua peniaga, keluarga mereka, anak-anak mereka kepada sindiket peras ugut, penculikan yang amat terancang.

Macamana lagi rakyat nak dapatkan perlindungan. Penjenayah begitu mudah dapat senjata api, kerana mereka tak perlukan lesen. Sedangkan rakyat begitu susah hendak dapat lesen senjata api.

Contohnya macam saya sendiri. Arwah ayah saya mengamanahkan kepada saya senapang patah lamanya yang diwarisi dari datuk saya. Namun permohonan saya untuk mendapatkan lesen senjata api GAGAL. Dan sekarang senapang patah tersebut ada dalam simpanan polis di Balai Polis Chembong. Bukan saya seorang sahaja, mungkin banyak lagi senapang patah yang tersimpan di sana , kerana ramai yang telah meninggal dunia, tapi waris tidak dapat lesen senjata api.

Biarlah senapang itu dalam tu, akhirat nanti siapa yang bertanggungjawab, jawablah sendiri.

Kepada Allah kita bertawakal dan berserah.

Kalau Malaysia negara aman, saya cabar semua menteri jangan guna pengawal peribadi apabila keluar rumah, dan jangan guna pengawal keselamatan di rumah.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Betul tu...saya sokong