KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20100611

Isi Rumah mewah punca Negara MUFLIS


Bajet 2010 mengurangkan perbelanjaan awam sejumlah RM24 bilion. Sifat hedonisme (berbelanja mengikut nafsu) jika menjadi panduan hidup, individu terbabit akan terjerumus kepada beban hutang yang besar, bahkan boleh membawa kepada muflis. Pusat kemajuan ekonomi dunia akan berpindah kepada negara kuasa baru dunia seperti China, India, Brazil dan Russia dalam beberapa dekad lagi.

************************************
Amalan hedonisme membawa muflis

Berita Harian 11 Jun 2010

Oleh Datuk Nik Mustapha ialah Ketua Pengarah Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM)

Keadaan ekonomi semasa hendaklah disahut isi rumah dengan berbelanja secara berhemat

Dalam hadis Nabi SAW, Baginda mengingatkan masyarakat Islam dengan sabda Baginda berikut: “Sesungguhnya Allah suka apabila seseorang daripada kamu apabila melakukan sesuatu kerja, maka dia melakukannya dengan penuh ketelitian dan dengan sebaik-baiknya” (Hadis riwayat Al-Bahaiqi).

Aspek kedua yang perlu diberi perhatian oleh pihak pemerintah dalam mendepani ekonomi negara semasa sudah pasti membabitkan aspek perbelanjaan awam. Sebagai salah satu usaha mengurangkan defisit perbelanjaan awam, Bajet 2010 mengurangkan perbelanjaan awam sejumlah RM24 bilion.

Sifat hedonisme (berbelanja mengikut nafsu) jika menjadi panduan hidup, individu terbabit akan terjerumus kepada beban hutang yang besar, bahkan boleh membawa kepada muflis.

Di barat, kehidupan isi rumah yang mewah, dipengaruhi falsafah hedonisme menyebabkan banyak mereka terpaksa menanggung beban hutang besar. Negara mereka turut dibebani jumlah hutang besar untuk merangsang ekonomi semoga pulih.

Namun, keadaan ekonomi hanya bertahan pada jarak pendek dan beban hutang terus membesar sehingga ada beberapa negara muflis di Eropah.

Namun, dunia memperlihatkan bahawa pusat kemajuan ekonomi dunia akan berpindah kepada negara kuasa baru dunia seperti China, India, Brazil dan Russia dalam beberapa dekad lagi.

Masyarakat Islam mesti menjadi pemain berkesan dalam suasana itu.

Artikel penuh di http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Amalanhedonismemembawamuflis/Article

Tiada ulasan: