KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20100612

Perbanyakkah soal jawab agama di radio


Setiap kali saya dalam perjalanan ke Terengganu , pada jam 6 petang sambil memandu saya akan mendengar siaran Radio Malaysia Terengganu (RMT) atau Terengganu FM. Setiap hari jam 6 petang ke 7 petang akan disiarkan ruangan soal jawab agama yang mendapat sambutan hangat para pendengar.

Untuk setengah jam pertama ustaz yang ke udara akan membicarakan sesuatu topik seperti bab perdukunan, solat dan sebagainya dalam loghat Terengganu bersama deejay. Setengah jam yang kedua ialah ruangan soal jawab agama bersama pendengar secara langsung.

Pada pandangan saya siaran radio seluruh Malaysia terutamanya Radio Malaysia Negeri Sembilan harus mencontohi Radio Malaysia Terengganu ini. Disamping dapat melonjakkan rating stesen radio ianya akan memberi manafaat kepada para pendengar setempat yang lebih selesa berbicara dalam bahasa masing-masing.

Dato Rais Yatim, tunggu apa lagi. Arahkanlah Radio Malaysia Negeri Sembilan buat siaran sebegini setiap hari. Ambillah ustaz-ustaz yang fasih berbicara dalam loghat Negeri Sembilan. Saya pasti makcik-makcik dari Felda Palong, Kuala Pilah, Jelebu, Rembau yang paling ramai akan telefon.

Pasti ruangan soal jawab agama sebegini akan menjadi hit stesen-stesen radio tempatan.

Laman web RMT di http://tfm.gov.my/portal/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1

Tiada ulasan: