KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20100620

PLKN, Menteri cubalah turun padang tengok keluarga susah


PLKN tak jadi masalah kalau wajib untuk semua lepasan SPM. Masalahnya ada yang terpaksa ada yang terlepas. Ada sesetengah pelatih ini dari keluarga yang daif dan miskin, mereka amat memerlukan kewangan untuk kerja sementara sebagai sedikit bekalan apabila melanjutkan pelajaran ke IPT. Sepatutnya criteria pelatih PLKN ini didahulukan mereka dari golongan jutawan, kemudian kaya raya, kemudian kaya, kemudian mewah, akhir sekali barulah keluarga miskin.

Wahai Pak Menteri cubalah turun padang rakyat makin susah sangat. Saya bukan suruh mansuhkan PLKN, tapi berilah pertimbangan kepada mereka yang ingin mencari sumber pendapatan tambahan.

Kalau saya jadi majikan pun , saya mungkin tak akan lepaskan pekerja saya selama 3 bulan. Setiap hari ialah untung rugi kepada syarikat.

Kalau tidak buat semua pemilihan PLKN ini secara sukarela macam Askar Wataniah. Promosikan betul-betul biar remaja bersemangat untuk hadir program PLKN.

Laporan The Star pada 20 Jun 2010 pula menyatakan salah satu masalah besar program PLKN ialah perkelahian dan pergaduhan di kalangan para pelatih yang bersifat kenegerian , terutamanya mereka dari Kelantan dan Kedah sukar menyesuaikan diri apabila berada di Sarawak.

********************************

Majikan perlu benar pekerja sertai PLKN

Berita Harian 20 Jun 2010

PUTRAJAYA: Majikan diingatkan jangan cuba menghalang atau menggagalkan kehadiran pekerja mereka yang dipilih menyertai Program Latihan Khidmat Negara (PLKN), sebaliknya harus berterima kasih kerana program itu memantapkan prestasi pekerja masing-masing.

Ketua Pengarah Jabatan Latihan Khidmat Negara (JLKN), Datuk Abdul Hadi Awang Kechil, menegaskan tidak ada kelonggaran dalam Akta Latihan Khidmat Negara yang membolehkan seseorang mengelak menyertai PLKN atas alasan sedang bekerja.

“JLKN boleh membuat laporan polis terhadap majikan yang menghalang atau menggagalkan kehadiran sesiapa yang dipanggil menyertai PLKN. Jadi, saya minta kerjasama majikan dalam perkara ini. “Sebenarnya, majikan mendapat faedah kerana PLKN mengembalikan kepada mereka pekerja yang lebih komited, rajin dan jujur selepas tiga bulan menerusi program dibiayai sepenuhnya oleh kerajaan.

“Penangguhan atau pengecualian dalam kes tertentu bagi menyertai PLKN hanya diberi atas tiga sebab iaitu kerana masih belajar, mengikuti peperiksaan diluluskan kerajaan atau mengalami kesusahan luar biasa,” katanya kepada pemberita, di sini, semalam selepas majlis perasmian pergerakan pelatih PLKN Kumpulan 3 siri 7/2010, di sini semalam.

Mengikut Seksyen 24 Akta Latihan Khidmat Negara 2003, majikan wajib memberi kebenaran kepada pekerja yang mengikuti PLKN cuti selama tiga bulan dan membayar gaji selama 30 hari.

Bagaimanapun, kata Abdul Hadi, PLKN lazimnya tidak menghadapi masalah kerana pelatih tidak hadir, sebaliknya kekurangan tempat kerana tahun ini saja menerima 2,000 permohonan untuk menyertai program itu secara sukarela tetapi hanya mampu menempatkan 400 pelatih.

Dari segi persepsi majikan pula, beliau menjelaskan, kini semakin ramai majikan menyedari kebaikan PLKN dan tidak menjadi masalah bagi mereka melepaskan pekerja masing-masing selama tiga bulan.

PLKN siri ketujuh merangkumi 120,000 pelatih dan pergerakan kumpulan ketiga membabitkan 40,584 pelatih yang lahir pada 1992 itu dilakukan selama tiga hari bermula semalam dengan menggunakan 1,016 bas, 19 kapal terbang dan lapan feri ke kem latihan di seluruh negara.

Selain itu, pada 26 Jun ini, 12,944 pelatih yang diberi penangguhan pada 2004, 2005 dan 2006 dipanggil semula untuk ikuti PLKN kali ini serta diminta datang sendiri melaporkan diri di kem yang ditetapkan di negeri masing-masing bagi memudahkan perjalanan.

Abdul Hadi berkata, pelatih yang perlukan penangguhan boleh memohon menggunakan borang sedia ada dengan memberi sebab kenapa mahukan penangguhan dan terpulang kepada JLKN sama ada boleh diluluskan atau tidak.

Akta memperuntukkan pelatih PLKN perlu selesaikan latihan sebelum berumur 35 tahun dan penangguhan tidak boleh melampaui usia itu. Abdul Hadi mengesahkan peserta paling tua menyertai PLKN tahun ini berusia 24 tahun.

Beliau berkata, JLKN menyusun semula program latihan bagi sesi ini dengan modul fizikal diawalkan manakala modul pelajaran dan pengajian dalam kelas dikemudiankan kerana hampir tiga minggu tempoh latihan akan berada dalam bulan Ramadan.

"Ini bukan perkara baru kerana tahun lalu pun berlaku keadaan sama dan kita tidak hadapi masalah, bahkan memberi peluang kepada rakan pelatih bukan Islam mempelajari dan memahami apa itu puasa. Malah, ada sebahagian daripada mereka cuba berpuasa. Ini asimilasi baik bagi pelatih memahami dan menghormati budaya serta agama masyarakat lain," katanya.

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/MajikanperlubenarpekerjasertaiPLKN/Article


********************

The Star 20 Jun 2010

Conflicts in NS camps a result of trainees' cultural differences


KUCHING: Cultural differences among National Service (NS) trainees often lead to misunderstandings and fights at the various camps nationwide, said council chairman Datuk Dr Tiki Lafe.

"We've carried studies concerning these and discovered that most of the problems arise due to trainees' background.

"We had trainees from states like Kelantan and Kedah who never mixed with other races, so when they were posted to states like Sarawak, where there are many ethnic groups, misunderstandings occurred because of cultural differences," he told reporters here after seeing off about 250 trainees for the three-month stint at Serian, Bau and Sematan camps Saturday.

Dr Tiki said there were also some "naughty" trainees who liked to disturb others and stole others' personal items like mobile phones.

"I've reminded every camp commander to better their monitoring of trainees, so that there will be few cases of misunderstandings, fights and thefts at NS camps," he said.

Dr Tiki said the council would revise the NS programme and content to ensure these would be relevant to trainees, amid changes taking place in the country's social and political scenes.

"Redundant programmes will be taken off, such as indoor activities for board games, which will be replaced with outdoor games for everyone's participation," he said.

He added that it was important for trainees to be able to play and work as a team because NS was to promote unity among races and build up discipline and leadership.

http://www.thestar.com.my/news/story.asp?sec=nation&file=%2F2010%2F6%2F19%2Fnation%2F20100619124546

1 ulasan:

billion chong berkata...

looking for any PLKN gift or PLKN Alumni gift.Visit us at PLKNgift.blogspot.com