KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20140608

Apa hikmah sukar dapat visa Umrah sekarang?


Setiap yang berlaku itu pasti ada hikmahnya. Terpulang kepada kita nak ambil yang positif atau sebaliknya. Jiran saya dengan isteri telah 3 kali tertangguh nak pergi umrah ketika cuti sekolah ini. Akhirnya beliau batalkan hasrat untuk pergi umrah kerana sering tertangguh, sedangkan ayah dan ibu mertuanya sudah lepas pergi.

Apa hikmah disebalik kejadian ini? Adakah umat Islam di Malaysia ini mempunyai simpanan yang banyak untuk menunaikan umrah? Jika tidak dapat pergi umrah untuk ziarah kekasih kita yang dicintai Nabi Muhammad SAW dan ziarah Rumah ALLAH, tidak adakah amal ibadah lain yang dapat mengubat cinta kita tersebut?

Apa amal ibadah lain dengan kos RM6,000 atau mungkin RM10,000 yang dapat mengubat kerinduan kita ke Mekah dan Madinah?

Apakah ALLAH minta kita fikir sejenak, perhatikan saudara mara sekeliling kita, perhatikan jiran tetangga kita, perhatikan ibu dan ayah kita sendiri di kampung yang lama tidak dijenguk, perhatikan saudara mara kita di kampung yang kais pagi makan pagi kais petang makan petang yang sentiasa mengharapkan bantuan JKM dan BR1M sedangkan ada saudara mara mereka , orang sekampung yang mampu membantu mereka?

Ketahuilah sedangkan Sultan yang paling hebat iaitu Sultan Salahuddin Al Ayubi yang membebaskan bumi Palestin, yang duduk hampir dengan Mekah dan Madinah pun tidak berkesempatan untuk menunaikan haji kerana kesibukan Baginda memikirkan masalah umat serta membebaskan bumi Palestin dari cengkaman tentera salib yang zalim.

Tiada ulasan: