KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20140616

Kerap periksa kenderaan bila cuaca panas




Apabila cuaca kemarau, kering, panas kita hendaklah kerap memeriksa kenderaan kita, kerana air terpeluwap dengan cepat dan udara mengembang bila panas, antaranya ;

1. Air bateri – Periksa air bateri selalu, seminggu sekali jika cuaca terlalu panas dan bateri sudah lama. Periksa ketika enjin sejuk pada waktu pagi sebelum memanaskan enjin. Tambah air bateri mengikut sukatan

2. Air radiator - Periksa ketika enjin sejuk pada waktu pagi sebelum memanaskan enjin. Periksa pada tangki radiator dan tangki simpanan dan tambah air mengikut tahap yang ditentukan.

3. Air pencuci tingkap

4. Tekanan angin dalam tayar – Cuaca panas akan menyebabkan tekanan angin tinggi, tayar mengembang.

5. Hos dan penutup saluran petrol – Jika ada berbau petrol bukan ketika mengisi minyak, terutamanya bila enjin sejuk menunjukkan ada kebocoran.

6. Kereta tidak berhabuk – Cuci kereta apabila habuk terlalu tebal. Habuk akan menyebabkan oksidasi yang boleh merosakkan dan memudarkan cat. Cat kereta yang pudar akan menyerap haba menjadikan kondisi dalam kereta lebih panas.


Pemandu cemas kereta terbakar
15 Jun 2014

SEREMBAN - Seorang lelaki cemas apabila kenderaan jenis Perodua Kembara dipandunya terbakar secara tiba-tiba berdekatan Plaza Tol Setul, Lebuhraya Kajang - Seremban (Lekas) arah ke Nilai, di sini, semalam.

Pegawai Bomba Kanan II, N Sundram berkata, pihaknya bergegas ke tempat kejadian selepas dimaklumkan insiden yang berlaku kira-kira 5 petang.

Menurut beliau, tiada kemalangan jiwa dilaporkan berikutan pemandu Perodua Kembara yang berusia lingkungan 40-an itu sempat melarikan diri.

“Dipercayai, mangsa yang sedang memandu seorang diri telah berhenti serta-merta di bahu jalan selepas menyedari bahagian depan kenderaannya mengeluarkan asap.

Tiada ulasan: