KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20140625

Tak bayar Zakat boleh dipenjara, kalau tak Solat?


Harap semua pihak dapat bertegas bab solat ini, iaitu solat wajib 5 waktu dan solat Jumaat. Masih ramai antara kita yang lalai solat 5 waktu, terutama apabila masuk waktu Maghrib, masih ramai berada di pasar malam, pasaraya. Begitu juga solat Jumaat, masih banyak majikan yang tidak memberi masa yang secukupnya untuk pekerja mereka menunaikan solat Jumaat. Solat Tiang Agama, Mereka Yang Tak Solat Meruntuhkan Islam.

Tindakan terhadap golongan tak bayar zakat
23 Jun 2014

Pusat Pungutan Zakat, Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (PPZ MAIWP) dengan kerjasama agensi berkaitan berhasrat menguatkuasakan undang-undang terhadap golongan wajib yang tidak melaksanakan pembayaran zakat.

Pengerusinya, Datuk Che Mat Che Ali, berkata, tindakan itu dilihat wajar sekiranya semua usaha dakwah bagi menggalakkan golongan ini melunaskan tanggungjawab yang juga rukun Islam ketiga itu, tidak memberi kesan.

“Tindakan penguatkuasaan boleh dibuat seperti mana yang termaktub bawah Akta Kesalahan Jenayah Syariah 1993, yang boleh membawa kepada hukuman penjara selama enam bulan bagi mereka yang tidak membayar zakat fitrah dan zakat harta meskipun tergolong dalam golongan wajib bayar.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Zakat boleh dapat duit... tambah bonus gaji, solat tak boleh buat duit.

Sesungguhnya mereka bekerja untuk 'TUHAN YANG SEGALA MANUSIA SEMBAH KINI' iaitu duit.... mereka lupa bahawa 'TIADA TUHAN YANG WAJIB DISEMBAH MELAINKAN ALLAH'.