KASIH SAYANG

KASIH SAYANG

20140609

Zakat KWSP sepatutnya ditunaikan setiap tahun


Tadi saya menerima SMS dari seorang pelajar UKM yang saya bantu sebelum ini. Katanya juniornya kesempitan wang, dia telah memberi sebahagian wang derma orang ramai kepadanya untuk membantu junior tersebut, tapi masih kurang RM500 untuk keperluan penginapan.

Saya membalas SMS kepadanya, minta maaf, sementara ini saya belum dapat membantu.

Sekarang saya sedang menonton Cinta Ilmu di TV Hijrah, membahaskan isu Zakat, termasuk Zakat KWSP.

Zakat KWSP hanya boleh ditunaikan selepas kita mengeluarkan wang simpanan KWSP kita pada usia 55 tahun dan ianya untuk haul tahun tersebut saja.

Kenapa tidak dikaji semula zakat KWSP ini demi untuk membantu ramai yang memerlukan pertolongan seperti ramai pelajar IPT yang kesempitan wang?

Kenapa tidak ditolak sahaja zakat KWSP ini setiap tahun dari tabung simpanan KWSP tersebut? Walaupun sebelum umur 55 tahun kita tidak boleh mengeluarkan semua simpanan KWSP, akan tetapi setiap tahun , setiap bulan tabungan KWSP tersebut adalah hasil titik peluh kita sendiri.

Bayangkan berapa ramai anak yatim, pelajar IPT, sekolah tahfiz dapat dibangunkan kalau setiap tahun umat Islam yang ada simpanan KWSP melebihi RM11,000 akan ditolak secara otomatik untuk zakat sepertimana simpanan kita dalam Tabung Haji?

Tiada ulasan: